Ubidata zoekt Europese expansie
De Brusselse ICT-onderneming Ubidata werkt aan een kapitaalronde van 3 miljoen euro. Met dat geld hoopt het bedrijf zijn internationale expansie te versnellen. Voorlopig praat het bedrijf alleen met Belgische investeringsmaatschappijen.
Als logistiek een sector met toekomst is in onze contreien, dan heeft Ubidata daarin zeker een plaats. Het Brusselse ICT-bedrijf is gespecialiseerd in software voor de lokalisering van treinwagons en opleggers. De software en hardware die het bedrijf levert, bezorgen de klant bovendien informatie over temperatuur, het aantal gereden kilometers, het aantal keren dat de deuren van een trailer worden geopend, wanneer de goederen zijn afgeleverd, enzovoorts. “Eigenlijk automatiseren we het logistieke proces”, zegt managing director Paul Havelange. “De informatie die daaruit voortkomt, biedt besparingsmogelijkheden voor onze klanten, maar geeft hun ook de mogelijkheid de kwaliteit van hun logistieke dienstverlening te verhogen.”
Onder de klanten van Ubidata zitten zowel klassieke transportfirma’s als spoorwegmaatschappijen, maar het meeste potentieel ziet Havelange in logistieke dienstverleners die gespecialiseerd zijn in de farma- en foodsector. Daar zijn parameters als traceerbaarheid en temperatuurmeting een minimale vereiste. “Op dat terrein hebben we een grote expertise. Bovendien is de competitie er minder groot”, zegt Havelange.
Ubidata bestaat ruim tien jaar en er werken twaalf mensen. Het heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van 30 procent in de Belgische markt van leveranciers van logistieke software. De andere belangrijke spelers zijn Zetes en Transics. Ubidata boekt een omzet van ruim 2 miljoen euro per jaar. De Brusselse kmo hoopt de komende jaren haar omzet op te voeren naar een kleine 10 miljoen euro. De groei moet voornamelijk komen van internationale expansie. Ubidata telt wel belangrijke klanten in het buitenland, maar het gros van de ruim 100 klanten komt uit België. Om de internationale expansie op te drijven, wil Ubidata in een aantal landen een lokaal verkoopkantoor oprichten. Het richt zich in de eerste plaats op Frankrijk, Polen en de Scandinavische landen. “Nu komt 10 procent van onze omzet uit het buitenland”, zegt Havelange. “We willen dat aandeel de komende drie jaar optrekken naar 75 procent.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier