Twee softwareplatformen voor dronebeheer klaar voor opstijgen

Drone © REUTERS
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Op 2 februari stelt Aviatize zijn Idronect-software voor om drones veilig te doen vliegen. Ook de Skybridge-ontwikkeling van Unifly, een spin-off van VITO, is volgens de oprichters startklaar.

Lichtmis is D-Day voor Tom Verbruggen en Chris De Rouck. Die dag demonstreren de ondernemers op de Limburgse DronePort hun onlineplatform Idronect, dat “onbemand vliegen veilig en eenvoudig maakt”, volgens de persaankondiging.

Idronect was tot nog toe bekend als Dronelog.be. De toepassing brengt alle partijen bijeen: de piloot met de vluchtvoorbereiding en de vluchtaanvraag, de luchthaven en het Directoraat-Generaal Luchtvaart van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Alles gaat live over een centraal platform. De toepassing logt ook de details van de vlucht. Op die manier zouden commerciële dronevluchten op een wettelijke manier kunnen plaatsvinden, als er tenminste een aangepaste wetgeving was.

“Wij waren klaar om te starten op 1 januari, wanneer het langverwachte koninklijke besluit rond had moeten zijn”, vertelt Tom Verbruggen (41), die zelf piloot is en luchtvaartbedrijven helpt met het opstellen van procedures, handboeken en veiligheidsanalyses. Na opmerkingen van de Europese Commissie in december gaf minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) zich tot 18 maart de tijd om een operationeel wetgevend kader klaar te hebben.

Aviatize, het bedrijf achter Idronect, is nog altijd uitsluitend in handen van Tom Verbruggen, een ingenieur vliegtuigmechanica, en Chris De Rouck, een ingenieur softwareontwikkeling. Volgens hun pr-bureau zoekt het tweetal wel bijkomend kapitaal om zijn activiteiten uit te breiden.

De twee zijn niet de enige Vlamingen die op het punt staan een platform voor het beheer van onbemande vluchten te lanceren. Vanaf een beurs in Londen meldt co-oprichter Andres Van Swalm (30) dat de startup Unifly begin februari begint met de commercialisering van zijn Skybridge-platform. Unifly, met VITO in het kapitaal, staat sinds oktober onder leiding van co-aandeelhouder Marc Kegelaers, die tot dan gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse pilotenschool Ben-Air Flight Academy was.

“Wij mikken vooral op de internationale markt. Wij praten onder meer met heel grote spelers in Groot-Brittannië en Frankrijk”, zegt Van Swalm. “Begin februari gaan we samenwerken met een Amerikaanse partner. Wij zijn ook opgenomen in de Unmanned Aircraft System Traffic Management (UTM) werkgroep van NASA”. Volgens Van Salm is Unifly vergevorderd in de onderhandelingen over een nieuwe kapitaalronde. Unifly gebruikt onder meer visualisatiesoftware van het Leuvense Luciad, waarvan Gimv referentieaandeelhouder is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content