Ambassadeur van de kleine Vlaamse Gazellen IzyCoffee: klaar om internationaal te gaan

BART BUYSE "We zullen nieuwe koffiebars blijven openen." © Emy Elleboog
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

Bart Buyse was tot zes jaar geleden geen koffiedrinker, vandaag is hij de bezieler van de snelst groeiende koffiebarketen van het land. IzyCoffee telt 22 vestigingen. Tegen eind dit jaar moet dat aantal oplopen tot 38 koffiebars, waaronder enkele in het buitenland.

Bart Buyse legt momenteel de laatste hand aan een vrij omvangrijke financieringsronde van 3,3 miljoen euro. Het gaat om een viertrapsraket waarvan de eerste drie trappen al afgerond zijn. Het begon met een equity-based crowdfunding (aandelen in het bedrijf ruilen voor een investering) via het crowdfundingplatform Crowdcube, waarmee 300.000 euro in het laatje kwam. Eind december lanceerde IzyCoffee via WinWinner een crowdlening met een brutorendement van 9 procent. Zo haalde Buyse 940.500 euro op bij zo’n 300 investeerders. Die middelen dienden als hefboom om een investeringskrediet van 1 miljoen euro te krijgen bij KBC en een bedrijfslening van 1 miljoen euro bij de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV).

“Met KBC is alles rond, op korte termijn volgt hopelijk ook de bedrijfslening van PMV”, reageert Bart Buyse. “We zullen daarmee zestien nieuwe vestigingen openen op triple A-locaties zoals de Brusselse Nieuwstraat, de Antwerpse Keyserlei en de Markt van Brugge. Die flagshipstores zijn de meest rendabele shops van IzyCoffee, met ebitda-marges van 30 tot 40 procent.”

IzyCoffee heeft 22 koffiebars, maar tegen eind dit jaar moet dat aantal zijn opgelopen tot 38. Voor het eerst zal de keten de landsgrenzen oversteken. Op het programma staan openingen in onder meer Maastricht, Luxemburg en Rijsel. Ook in Wallonië wil IzyCoffee eindelijk actief worden. “We zullen volgens de olievlekstrategie nieuwe koffiebars blijven openen. Op termijn kunnen dat er een paar honderd worden, maar evengoed gaan we naar vijfduizend. The sky is the limit“, zegt Bart Buyse vol ambitie.

Vorig jaar realiseerde IzyCoffee een omzet van 4,35 miljoen euro, voor dit jaar mikt het bedrijf op 8 miljoen euro.

‘Er was nauwelijks concurrentie, terwijl de Belgen de op zeven na grootste koffiedrinkers ter wereld zijn’

Corona als accelerator

Tot voor enkele jaren wees niets erop dat Bart Buyse een koffiebarketen uit de grond zou stampen. Hij was een koele minnaar van koffie, maar het ondernemersvuur smeulde wel al lang. “Tijdens mijn carrière in de luchtvaartsector was ik altijd de grootste entrepreneur onder de collega’s. Op een bepaald moment kwam er een baan op het hoogste niveau in het vizier, maar ik koesterde toen al andere ambities. Het was tijd voor mijn grote droom: een eigen bedrijf. Maar ik wist nog niet in welke sector ik actief zou worden. Om een antwoord op die vraag te vinden, trok ik met mijn gezin twee jaar op wereldreis”, vertelt Buyse.

Uiteindelijk verzamelde hij minstens 500 businessideeën in zijn map. “Al van dag één stond de opstart van een koffiebarketen hoog op het ideeënlijstje”, herinnert Bart Buyse zich. “In Polen had ik kennisgemaakt met Coffeeheaven, een koffiebarketen die alomtegenwoordig was in Oost-Europa. Toen die in 2009 werd verkocht voor maar liefst 36 miljoen Britse pond, gingen mijn ogen een eerste keer open. Op een twintigtal vestigingen van Starbucks na was er nauwelijks concurrentie in ons land, terwijl de Belgen de op zeven na grootste koffiedrinkers ter wereld zijn.”

De wereldreis had echter een kleine aanslag gepleegd op zijn financiële middelen, waardoor Bart Buyse noodgedwongen bescheiden van start moest gaan. Op een C-locatie in Izegem opende hij zijn eerste koffiebar. De marketing verzorgde hij zelf, onder meer door met een koffietruck rond te trekken. Het concept sloeg meteen aan, want tijdens het openingsweekend verkocht hij al een duizendtal koffies. IzyCoffee was vertrokken.
Al vrij snel na de opstart dook een onverwachte bedreiging op: de coronapandemie. “De groei werd abrupt afgesneden, maar we bleven niet bij de pakken zitten”, herinnert Bart Buyse zich. “We heropenden als takeaway en dat was een groot succes. Het zette ons aan om op zoek te gaan naar A-locaties in de centrumsteden voor nieuwe koffiebars. Zo werd corona een accelerator voor onze groei.”

Faire bonen

In eigen land gaat IzyCoffee de concurrentie aan met Costa Coffee en het onvermijdelijke Starbucks. De keten trekt daarvoor de kaart van de kwaliteit. “Onze koffiebonenmengeling bestaat voor 100 procent uit faire arabicabonen uit Brazilië en Nicaragua. Ook de machines zijn van topkwaliteit, want La Marzocco staat bekend als het Lamborghini van de espressomachines”, aldus Bart Buyse. “Ten slotte investeren we volop in onze medewerkers. Ze krijgen allemaal een professionele opleiding in onze eigen IzyCoffee Barista Academy.”

Partner Content