Als 19-jarige stapte Kurt Van Gijsel in de sporen van zijn vader door vrachtwagenchauffeur te worden. Ruim dertig jaar later is hij nog altijd in de ban van vrachtwagens. Hij richtte samen met zijn vrouw Sofie Lievens SL-Logistics op. Het werd een succes, dat vorig najaar bekroond werd met de Transport & Logistics Gazellentrofee en nu ook met de provinciale én de nationale Trends Gazellen Ambassadeurstitel.
SL-Logistics heeft zijn hoofdkwartier in het Antwerpse Puurs-Sint-Amands. Het bestaat uit vier op elkaar gestapelde kantoorcontainers van waaruit dagelijks tientallen vrachtwagens op pad gestuurd worden. Tot een half jaar geleden woonde Kurt Van Gijsel op tien stappen van het kantoor. Aan de ene kant was dat heel efficiënt, aan de andere kant ongezond voor een volbloedondernemer die altijd wil blijven gaan.
Al zijn hele leven is Kurt Van Gijsel op zoek naar evenwicht. Zo liep hij al eens tegen een stevige burn-out aan. De recente verhuizing naar een nieuwbouwwoning in Mariekerke trok zijn werk- en privéleven verder uit elkaar en dat bracht hem extra rust. Al blijft de passie voor alles wat naar motorolie ruikt ook daar aanwezig. Dat leert een blik in de garage. Het is een gedeelde passie: zijn vrouw, Sofie Lievens, is een Ducati-liefhebber, terwijl Van Gijsel een ferme boon voor Porsche heeft. Enkele keren per jaar vormen ze samen een team op het autocircuit van Zolder. Ook daar boeken ze succes, want vorig jaar eindigden ze derde in hun categorie tijdens de 24 uur van Zolder.
‘Hoe moeilijker de opdracht, hoe liever ik het had. Zo heb ik heel wat ervaring opgebouwd’
Transportbedrijf verkocht
Meer dan dertig jaar geleden maakte Kurt Van Gijsel de droom van zijn vader waar door zijn eigen transportbedrijf, KVG-Trans, op te starten. “Ik was gespecialiseerd in tanktransport. Gascontainers, flexicontainers… ik heb alles gedaan als eigenrijder. Op die manier heb ik door de jaren heel wat ervaring opgebouwd. Hoe moeilijker de opdracht, hoe liever ik het had”, vertelt hij over de beginjaren.
In 2008 kreeg Kurt Van Gijsel de kans om als zelfstandige planner aan het werk te gaan en kwam de eerste chauffeur in dienst bij KVG-Trans. Van Gijsel werkte keihard en jaar na jaar dikten de omzet en het wagenpark aan. In 2018 bedroeg de omzet al 12 miljoen euro, terwijl er veertig trekkers op de koer stonden. Maar onder meer door gezondheidsperikelen besliste hij het bedrijf te verkopen aan een grote speler uit de buurt.
Slabakkende chemiesector
In datzelfde jaar startte Sofie Lievens SL-Logistics op. Het bedrijf is gespecialiseerd in het nationaal en internationaal transport van ADR-goederen (gevaarlijke producten) in box- en tankcontainers. Het klantenbestand telt enkele grote tankcontaineroperatoren, zoals Essers en Intermodal Tank Transport, en internationale spelers uit de chemiesector, zoals de buren van Imerys.
Onder de leiding van Kurt Van Gijsel is SL-Logistics uitgegroeid tot een speler met twintig eigen vrachtwagens en zestig onderaannemers. Samen draaien die een omzet van bijna 20 miljoen euro. Vrachtwagenchauffeur is al sinds jaar en dag een knelpuntberoep in ons land, maar bij SL-Logistics is dat geen probleem. “We hebben zelfs een wachtlijst”, klinkt het verrassend bij Kurt Van Gijsel. “Als je op een flexibele en respectvolle manier met je mensen omgaat en hen laat rijden met modern materiaal, dan lukt het wel.”
De snelle groei van de voorbije jaren staat in fel contrast met het toekomstperspectief. Kurt Van Gijsel kijkt met bezorgde blik naar wat komen zal. “Sinds oktober vorig jaar is er heel veel onzekerheid in de markt geslopen. De grote chemiebedrijven krimpen hun productie in. Aan alles merk je dat het moeilijker gaat. Ik heb geen glazen bol, maar we blijven positief en blijven doen waar we goed in zijn.”
Externe CEO?
Kurt Van Gijsel staat erop het belang van zijn vrouw, zijn zoon Devlin en het hele team te benadrukken. “Zonder hen was dit onmogelijk geweest.” Zelf hoopt hij nog enkele jaren de kar te trekken. Wat daarna komt, is nog niet helemaal duidelijk. Een externe CEO? “Devlin doet het supergoed, maar hij is veel minder een ondernemer. Ik wil hem zeker niet pushen. Zijn geluk primeert.”