Trends Business Tour: de droom van ondernemers
In de Gentse Ghelamco Arena werden gisteren de Oost- en West-Vlaamse laureaten van Trends Business Tour 2015 gelauwerd. DS Technical Nonwoven en Renson Ventilation zijn de gelukkigen.
Voor de vijfde editie van Trends Business Tour stelden liefst 257 bedrijven zich kandidaat in Vlaanderen. Innovatie, duurzaamheid en uiteraard stevige en gezonde groeicijfers waren de belangrijkste criteria bij de selectie.
Gisterenavond werd de winnaars in Oost- en West-Vlaanderen bekendgemaakt. Maar vóór de champagne werd ontkurkt, vertelde Daphné Aers, Vrouwelijk Ondernemer van het Jaar 2014 en CEO van TNS uit Eeklo, over haar visie op ondernemerschap. Ze begon in 2000 in een gewezen café in Lembeke, en heeft vandaag een voedingsbedrijf met een omzet van 6,3 miljoen euro. Daphné Aers levert kroketjes aan zowat alle Belgische grootwarenhuizen. De bedrijfsruimte wordt weldra meer dan verdubbeld, naar 2300 vierkante meter. “We maken 100.000 kroketten per dag. Ik ben supertrots op dat gebouw, en de uitbreiding. Het is mijn gebouw. Innovatie is heel belangrijk in onze sector. Je moet voortdurend vijf jaar vooruitdenken. Durven te investeren in nieuwe machines. Maar blijf vooral dromen en ervoor gaan. Je kan het maken, in de hele wereld. We leveren nu zelfs kroketten in Tokio. Droom zo groot en zo zot je maar wil. Maar beheers uzelf in de groei, en maak altijd goede rekeningen”.
Inspirerend fietsen
Het enthousiasme van Daphné Aers mocht rekenen op een warm applaus van de zowat 150 aanwezige zakenlui en ondernemers in de arena. Waarna het ‘inspirerend bedrijf’ werd bekendgemaakt. Dat is een onderneming die net niet door de selectie voor Trends Business Tour raakte, maar interessant is met een vernieuwend concept. Het werd Bubble Post, een milieuvriendelijke koerierdienst. “We werken vooral met fietsen en kleinere elektrische voertuigen”, zei business development manager Hadiel Holial Mohammed. “Ruim de helft van de leveringen doen we per fiets. We zijn enkel actief in stadscentra. We zijn cruciaal voor de levering tijdens de laatste kilometers van het traject”. De elektrische wagentjes vervoeren bestellingen tot 300 kilo. In augustus 2013 startte Bubble Post (de Vlaamse investeringsvennootschap PMV is aandeelhouder), vandaag heeft de onderneming veertien depots. Einde dit jaar worden het er negentien. Bubble Post timmert ook aan een Europees netwerk, met tentakels naar Parijs, Milaan, Madrid. De onderneming heeft 120 werknemers (‘Bubble Heroes’) en heeft klanten zoals FedEx, Media Markt en Metro.
Verkoeling
Voor West-Vlaanderen is Renson Ventilation uit Waregem de laureaat van de Trends Business Tour. De onderneming is een wereldleider in milieuvriendelijke ventilatie van gebouwen, via natuurlijke koeling. Renson vermijdt het gebruik van energie voor airconditioning. “We zijn geëvolueerd van een metaalbedrijf naar een kennisbedrijf”, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Renson. “Onze afdeling O&O telt 65 mensen. We doen ook aan open innovatie: als we zelf geen technologie in huis hebben, werken we samen met andere bedrijven uit andere sectoren, die wel beschikken over die technologie. Deze prijs is een bevestiging dat we goed bezig zijn. Zoals onze O&O-directeur Rino De Meulenaere zegt: ‘Niet gaan, bestaat niet’! Onze O&O mensen werken keihard. Dag en nacht zijn ze bezig met nieuwe ideeën. Ze reizen ook heel veel naar beurzen. Want je leert veel meer als je weggaat van je bureau.” Ook de resultaten zijn er naar. Renson zal dit jaar 12 tot 13 procent groeien in omzet. “Onze betrachting voor de volgende jaren is een jaarlijkse omzetgroei met 15 procent.”
Onkruid wieden is verleden tijd
Voor Oost-Vlaanderen werd DS Technical Nonwoven de winnaar. De onderneming uit Dendermonde ontwikkelde met Biocovers een biologisch afbreekbaar onkruiddoek dat onkruid weert uit tuinen, parken of bermen. Het vervangt sproeimiddelen of synthetische (niet afbreekbare) matten. “De onderneming wint omdat je niet langer zelf onkruid moet wieden”, grapte Trends-hoofdredacteur Daan Killemaes. “Nee, het is duidelijk: DS Technical Nonwoven is een schoolvoorbeeld van een textielbedrijf dat via innovatie competitief kan blijven in een hogelonenland als België”.
“Deze prijs is enorm belangrijk voor ons”, zei Kris De Sadeleir, een van de vier familietelgen die in het familiebedrijf van de vierde generatie werkt. “Biocovers is een nieuw en duurzaam product. We moeten klanten nog overtuigen, omdat ook de initiële aankoop duurder is. Maar als je het totale plaatje bekijkt, zijn we goedkoper. Met Biocovers blijft enkel wat compost over.” Een belangrijk order is de bedding van de HST-lijn tussen Tours en Bordeaux. Over een lengte van 400 kilometer wordt Biocovers uitgerold. “We hebben bijna drie jaar gewerkt aan dit project, het grootste voor ons tot vandaag. 90 procent van onze business is export. Het heeft ons wel volharding gekost, om Biocovers, tegen de stroom in, toch in de markt te kunnen zetten.”
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier