Topman Stellantis sluit opdoeken fabrieken niet uit
Carlos Tavares, de topman van autogroep Stellantis met onder meer de merken Peugeot, Fiat, Opel en Chrysler, sluit niet uit dat er fabrieken zullen worden opgedoekt om de groep concurrentieel te houden tegenover de Chinese concurrentie. Dat zegt hij in interviews met enkele Franse media.
Eerder kondigde ook het Duitse Volkswagen al aan fabrieken te willen sluiten in Duitsland, een primeur. In België wordt de fabriek van Audi in Vorst gesloten. “Ik sluit niets uit”, verklaart Tavares in een interview op RTL. “Als we concurrentieel willen blijven, zijn er maatregelen nodig”.
In een interview met de Franse zakenkrant Les Echos liet de topman zich ook uit over de geplande Europese importtaksen op Chinese elektrische wagens. Volgens hem is het sluiten van de grenzen “een valstrik”. “Ze zullen die taksen omzeilen door fabrieken in Europa te bouwen, fabrieken die deels gefinancierd worden door overheidssubsidies. Als dat gebeurd is, moet je niet verbaasd zijn dat sites moeten sluiten om de overcapaciteit terug te dringen.”
Sommige Chinese fabrikanten zoals BYD kondigden al aan fabrieken in Europa te willen openen. “Als de Chinezen aan het einde van hun offensief een marktaandeel van 10 procent op de Europese markt bezitten, zou dat overeenkomen met 1,5 miljoen voertuigen. Dat zijn zeven assemblagefabrieken. De Europese constructeurs moeten die dan ofwel sluiten, ofwel overdragen aan de Chinezen”, waarschuwt Tavares.
Stellantis schroefde onlangs nog zijn winstverwachting terug door problemen op de Noord-Amerikaanse markt. Het concern kondigde ook al wijzigingen in het directiecomité aan. Tavares zal aan het einde van zijn termijn, in januari 2026, vertrekken. “Dat is mijn beslissing”, zegt hij zelf aan RTL.
De Franse vakbonden en milieugroepen hebben maandag, naar aanleiding van de opening van het Autosalon in Parijs, de Franse autoconstructeurs opgeroepen om zich in de toekomst te richten op “kleine elektrische wagens, toegankelijk voor iedereen en goed voor de jobcreatie”. Dat staat in een gemeenschappelijk persbericht van onder meer CFDT en CGT, Greenpeace en Transport & Environment. “De resultaten van de strategie van de afgelopen tien jaar zijn alarmerend”, klikt het, “er gingen meer dan 100.000 banen verloren (…) terwijl het kopen van een auto nooit eerder zo duur was, de brandstofprijzen instabiel zijn en de overgang naar elektrische voertuigen voorbehouden is aan de rijksten”. Volgens de organisaties zijn er andere keuzes mogelijk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier