Thuishulpplatform Helpper wil uitbreiden met vers kapitaal
Het Antwerpse thuishulpplatform Helpper haalt 1,1 miljoen euro vers kapitaal op bij de investeringsmaatschappijen SI² Fund en CAREvolution. Met dat geld wil Helpper zijn diensten uitbreiden naar meer steden en zijn technologie nog verbeteren.
Op de digitale ontmoetingsplaats Helpper zijn sinds de lancering in 2017 meer dan 1250 mensen met een hulpvraag (de helppers) en meer dan 3200 hulpaanbieders (de helppies) geregistreerd. Op het platform kunnen ouderen, mensen met een handicap en chronisch zieken die wat hulp nodig hebben bij dagelijkse taken om langer zelfstandig te kunnen wonen, in hun buurt een of meer helpers vinden die een handje toesteken. De dienst is een aanvulling op de medische hulp die ze krijgen. Helpper vervangt dus niet de bezoeken van de thuisverpleger, maar zorgt er net voor dat die verplegers zich op hun medische taken kunnen concentreren. “Voor taken zoals even naar de supermarkt gaan of het gras maaien hebben de zorgbehoevenden dan geen professionele hulp meer nodig, voor complexe situaties is die professionele hulp wel nodig” zegt François Gerard, de econoom die Helpper oprichtte en leidt als managing director.
De behoefte aan die diensten in de thuishulpsector bleek onder meer uit het luisterend oor dat de Antwerpse start-up kreeg bij meerdere ministeriële kabinetten. Door de vergrijzing zal de vraag naar thuishulp stijgen, maar het is voor de overheid moeilijk dat mee te financieren. “Een uur gesubsidieerde thuishulp kost 32 euro,” zegt François Gerard. “Bij ons betalen helppies 9 euro per uur als vergoeding, waarvan de helppers 7 euro onbelast ontvangen door de wetgeving deeleconomie. Er moet iets veranderen, want de sector heeft geld nodig. Wij worden meer en meer als partner gezien in plaats van als concurrent.” Toch heeft Helpper, dat werd begeleid door de accelerator Start it @KBC, als nieuwkomer in de thuishulp nog werk om dat duidelijk uit te leggen.
Partnernetwerk
Dat Helpper sinds dit jaar een stevig partnernetwerk aan het uitbouwen is, zal zeker helpen om niet als concurrent te worden gezien. “We werken met een honderdtal partnerorganisaties zoals OCMW’s, huisartspraktijken, ziekenhuizen, patiëntenorganisaties voor ziektes zoals ALS en bijstandsorganisaties die bijvoorbeeld personen met een beperking begeleiden,” zegt Gerard. Hoever de samenwerking met die partners gaat, varieert. Soms is het gewoon informeren, maar in andere gevallen gaat de samenwerking verder. “We hebben een extensie gebouwd voor professionele organisaties. Zij kunnen hun leden inschrijven op ons platform om naar een oplossing te zoeken voor hen. Er zijn ook organisaties die de inschrijvingskosten op ons platform voor hun leden betalen of de vergoeding voor het eerste uurtje werk voor hun rekening nemen.”
Helpper, dat dus een marge van 2 euro heeft (het verschil tussen 9 en 7 euro dat gaat naar btw, de verzekeringen, de kosten van de financiële transacties en de werking van Helpper), is een volumebusiness. Om winstgevend te worden, moet het bedrijf het aantal uren hulp via het platform nog stevig opdrijven. Sinds 2018 zijn meer dan 150.000 uren gepresteerd. De start-up meldt een gemiddelde maandelijkse groei van 45 procent. “In juli hadden we 18.000 uur per maand, maar we moeten zeker naar 30.000 uur om winstgevend te worden. We hopen dat midden 2020 te bereiken,” zegt de ondernemer.
Dat is de reden waarom Helpper een deel van het vers opgehaalde kapitaal wil investeren in zijn geografische uitbreiding. “We zijn al aanwezig in Antwerpen, Brussel en Gent, maar de komende twaalf maanden willen nieuwe Vlaamse steden openen,” zegt François Gerard. “Welke dat worden, kan ik nog niet zeggen, maar het hangt af van de vraag, de bevolkingsdichtheid, de demografie en de sterkte van ons partnernetwerk.”
Van 7 euro netto per uur kunnen de zorgverleners op Helpper niet leven, maar dat is ook niet de bedoeling, legt François Gerard uit. “We betalen bewust niet veel, omdat we niet willen dat geld de belangrijkste motivatie is. Mensen die zich registreren als zorgverlener willen vooral het verschil maken voor iemand. Het gaat meer om zingeving.” Zeker omdat de zorgbehoevenden vaak kwetsbare mensen zijn, mag er niets mislopen met de koppeling tussen helpper en helppie. “We screenen helppers voordat ze toegang krijgen tot het platform. We controleren de kwaliteit van hun profiel en hun identiteit. Met iedereen voeren we een sollicitatiegesprek.” Vaak zijn de zorgverleners jonggepensioneerden die op zoek zijn naar een zingeving, of studenten uit richtingen als verpleegkunde, maatschappelijk werk of pedagogie.
De nieuwe kapitaalronde van meer dan 1 miljoen euro volgt op de eerste ronde van februari 2018, toen Helpper hetzelfde bedrag ophaalde. De investeerders zijn SI² Fund en Carevolution, dat er ook de eerste keer al bij was. SI² Fund is een investeringsfonds dat streeft naar een sociale impact in de Lage Landen en het Verenigd Koninkrijk. CAREvolution is de investeringsmaatschappij van de Partena Promeris-groep, waartoe ook de ziekenfondsen Partena Ziekenfonds en Partenamut behoren.
Technologie
Het team van Helpper bestaat uit acht mensen, van wie drie voortdurend nieuwe toepassingen ontwikkelen en testen om het platform verder te verbeteren. Behalve in een geografische uitbreiding wil Helpper zijn vers opgehaalde geld investeren in technologie. Zo wil de start-up ervoor zorgen dat het koppelen van de juiste helpper aan de juiste helppie sneller gebeurt en dat de registratie van helppers op het platform versnelt.
François Gerard kreeg het idee voor Helpper toen hij merkte hoe moeilijk het was hulp te vinden voor zijn vader, die aan ALS leed. “De man die we toen vonden, was de oerhelpper. We werkten toen veel met de klassieke gezinszorg, maar voor hen was het moeilijk iemand voor een uurtje langs te sturen of de planning twee dagen voor het bezoek aan te passen.” Dat België bovendien een voorloper is in de wetgeving voor de ontluikende deeleconomie, waarbij mensen 6250 per jaar onbelast kunnen bijverdienen (bedrag geldig voor 2019), maakte Helpper mee mogelijk. “Na het Verenigd Koninkrijk was België het eerste land dat een duidelijke wetgeving had die de samenwerking tussen particulieren op internetplatformen regelde,” besluit François Gerard.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Helpper
-
Maatschappelijke zetel:
Antwerpen
-
Sector:
ICT - Informatica: services, consultancy, software
-
Toegevoegde waarde:
426949