TEO haalt 1,5 miljoen euro op om zijn leerplatform voor blue collars internationaal uit te rollen. Wat begon als een oplossing met interactieve leerkoffers, groeit uit tot een partner voor kennis- en workforcemanagement in de industrie.
De Beverse scale-up TEO haalde 1,5 miljoen euro op bij private investeerders, onder wie de industriële families De Clerck (Domo) en De Landtsheer (Euroglas). Oprichters Bien Vanderstappen en Piet Verguts behouden de meerderheid en dus de controle. “We wilden slim kapitaal, investeerders die de industrie kennen, connecties hebben en geloven in ons verhaal. Dat is gelukt”, zegt CEO Bien Vanderstappen.
Het bedrijf ontstond om het tekort aan technisch talent in de maakindustrie aan te pakken. Tegelijk investeren bedrijven te weinig in interne doorgroeitrajecten, terwijl automatisering en robotisering continu bijscholing van medewerkers vraagt. Voor veel bedrijven is het een uitdaging om werknemers op vaste tijden en locaties te trainen.
Vanderstappen en Verguts ontwikkelden daarom een digitaal leerplatform met cursussen over onder meer elektriciteit, mechanica en pneumatica. Ze bedachten de TEO-box, een interactieve leerkoffer, waarmee medewerkers zelfstandig praktijkvaardigheden kunnen leren. Er is bijvoorbeeld een leerkoffer elektriciteit of eentje voor elektropneumatiek. Aan elke fysieke leerkoffer is een digitale leerlijn gekoppeld. “Onze koffers en leerlijnen werden snel opgepikt, vaak ook door grote bedrijven, zoals Pfizer, Niko, Melexis, Volvo Trucks, Agristo, Coca-Cola en Alpro”, zegt Vanderstappen.
‘Er bestaan veel oplossingen voor bedienden, maar nauwelijks voor arbeiders en operatoren. Dat gat hebben wij gevuld’
Dat leidde al snel tot nieuwe vragen over kennisborging, instructies op maat, screening op leervermogen in plaats van louter kennis, en tools om eigen content te creëren. “Er bestaan veel oplossingen voor bedienden, maar nauwelijks voor arbeiders en operatoren. Dat gat hebben wij gevuld”, aldus Vanderstappen.
Zo evolueerde TEO van een aanbieder van opleidingsmateriaal naar een partner in kennis- en workforcemanagement. Het platform ondersteunt opleidingen, instructies, gepersonaliseerde trajecten en het testen van leervermogen van sollicitanten. “We willen de partner zijn voor bedrijven die hun blue-collar-werknemers willen opleiden, begeleiden en hun kennis duurzaam verankeren.”
Internationale expansie
De nieuwe focus vroeg om extra middelen van het in 2018 opgerichte bedrijf. “Jarenlang financierden we veel zelf via inkomsten en cocreatie met klanten”, legt Vanderstappen uit. “Maar om internationaal te groeien, volstond dat niet meer. Voor sales en marketing heb je simpelweg extra kapitaal nodig.” De scale-up geeft geen omzet vrij, maar telt op dit moment tien werknemers.
Met de kapitaalinjectie richt TEO zich op internationale expansie en marketing. “We investeren in zichtbaarheid en commerciële slagkracht. Onze eerste doelmarkten zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland, dichtbij en sterk geïndustrialiseerd.”
Daarnaast blijft onderzoek en ontwikkeling een prioriteit, onder meer rond integraties met artificiële intelligentie (AI) en nieuwe leerlijnen. “We willen geen lege doos zijn”, benadrukt de ondernemer. “Onze technische content blijft essentieel, maar het grootste deel van het budget gaat naar groei in het buitenland.”