E-commercegiganten Shein en Temu kapen de luchtvaart

Temu is allowing Americans to ''shop like a billionaire'' in Suqian, Jiangsu Province, China, on February 17, 2024. (Photo Illustration by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)

De Chinese e-commercegiganten Shein en Temu hebben met hun spotgoedkope spullen de markten in de Verenigde Staten en Europa veroverd. Nu pikken ze ook de transportcapaciteit over de hele wereld in.

Het overrompelende succes van Temu en Shein heeft nu ook gevolgen voor de logistiek van zowat alle goederen, en in alle delen van de wereld. “De vraag naar transportcapaciteit vanuit China was midden 2023 nog erg zwak, maar nam vanaf het einde van het jaar plotseling massaal toe”, zegt een logistiek expert. “Daarachter zaten Temu en Shein, zo bleek.”

De verhoogde vraag kwam op een slecht moment. De transportvliegtuigen konden al nauwelijks extra volumes aan doordat veel bedrijven hun goederen per vliegtuig wilden vervoeren, als alternatief voor de zeevaartroute via de Rode Zee, die door Houthi-rebellen wordt bestookt. “Maar de grootste trend die invloed heeft op de luchtvracht is niet de Rode Zee, maar Chinese e-commercebedrijven als Shein en Temu”, zegt Basile Ricard, verantwoordelijk voor de China-business bij Bollore Logistics.

Een pen in vier pakjes

Met overhemden, broeken, speelgoed en huishoudelijke spullen voor slechts een paar euro’s hebben beide bedrijven in korte tijd een sterke positie verworven in de onlinebusiness. Volgens schattingen van marktwaarnemers zoals Coresight Research heeft Shein al ongeveer een vijfde van de wereldwijde fastfashionmarkt in handen. Volgens een rapport van het Amerikaanse Congres van juni 2023 sturen Shein en Temu samen dagelijks 600.000 pakjes naar de Verenigde Staten.

Volgens industrie-experts vliegen Shein en Temu elk 4.000 tot 5.000 ton goederen per dag naar het buitenland. Grote techbedrijven zoals Apple kunnen in het beste geval slechts 1.000 ton per dag leveren. Volgens industriekenners moet het Amerikaanse techbedrijf stevig vechten om vrachtruimte in de vliegtuigen. Apple weigert commentaar te geven.


Volgens industriekenners moet Apple stevig vechten om vrachtruimte in de vliegtuigen.

De strategie van Shein en Temu is duidelijk: beide bedrijven leveren rechtstreeks uit China en laten de goederen thuis afleveren in Berlijn, New York, Rio de Janeiro of waar dan ook. Er zijn geen tussenpersonen, logistieke centra of magazijnen. Teruggestuurde producten worden vernietigd. Sommige van hun apps zijn opgezet als spelletjes die meer aankopen aanmoedigen. Deskundigen in gegevensbescherming hebben er vragen bij. Consumentenorganisaties maken zich dan weer zorgen over de veiligheid van veel producten.

De goederen zijn ook goedkoop omdat de twee bedrijven elke kostenfactor in de gaten houden, bijvoorbeeld ook de regels inzake taksvrije invoer in de ontvangende landen. “Een pen voor Brazilië wordt daarom in vier delen opgesplitst en afzonderlijk verpakt”, zegt een logistiek expert.

Om de relatief strenge Chinese exportregels voor elektrische producten te omzeilen, worden de goederen per vrachtwagen naar Vietnam vervoerd en vanuit Hanoi naar het buitenland gevlogen.

Ook Thailand wordt gebruikt, omdat veel passagiersvliegtuigen daar nog vrachtcapaciteit in hun ruim hebben en de luchtvrachttarieven navenant laag zijn. Bovendien proberen de bedrijven zelf vliegtuigen aan te schaffen: “We hebben gehoord dat Temu op zoek is naar twaalf grote transportvliegtuigen om te leasen. Ze struinen de markt af naar elk vliegtuig dat ze kunnen krijgen. We hebben zelfs een aanvraag rechtstreeks op onze website ontvangen”, zegt Marc Schlossberg van de luchtvrachttransporteur Unique Logistics.

De vraag zal nog lang aanhouden

Op een vraag van Reuters legde Temu uit dat het op zoek is naar tussenpersonen in de Verenigde Staten en Europa om de transportroutes en levertijden te verkorten. Shein is al begonnen met het opzetten van magazijnen in de Verenigde Staten.

Logistieke experts verwachten niet dat de vraag naar vrachtvervoer uit China snel zal afnemen. Hoewel sommige vrachtlijnen hun capaciteit hebben uitgebreid, zijn ze alweer geboekt voor de lange termijn, zegt een woordvoerder van Schenker. “We verwachten dat de sterke vraag de komende maanden zal aanhouden.”

Maar wat eigenlijk een bron van vreugde zou moeten zijn in de sector, wordt ook kritisch bekeken. Het is onzeker of de zaken met Temu en Shein duurzaam zijn, zegt de Azië-manager van een logistiek bedrijf. Het risico bestaat dat trouwen klanten worden weggedrukt. “En voor milieu en duurzaamheid is zakendoen met Temu en Shein hoe dan ook een ramp.”

Klachten wegens namaak

Het Japanse modelabel Uniqlo had een hit op sociale media met zijn Mary Poppins-tas. Nu klaagt het bedrijf zijn Chinese concurrent Shein aan omdat het zijn model zou hebben gekopieerd. En dat zou niet de eerste keer zijn.

Voor sommigen is het een eenvoudig accessoire, maar op de sociale media is de Ronde Mini-schoudertas (14,90 euro) van het Japanse modelabel Uniqlo een hit. TikTok-gebruikers prijzen massaal de verbazingwekkend grote opbergruimte. Ze hebben het over een ‘Mary Poppins-tas’, naar de magische tas van het gelijknamige filmpersonage dat er volumineuze dozen en pruiken in kon opbergen.

Het succes heeft imitatoren op ideeën gebracht. Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, heeft in Tokio een rechtszaak aangespannen tegen zijn Chinese concurrent Shein omdat die een kopie van de tas in Japan zou verkopen. Het zou daarom “onmiddellijk moeten stoppen met de verkoop van de imitatieproducten” en een schadevergoeding moeten betalen.

Het Chinese bedrijf, dat miljarden verdient met de verkoop van goedkope kleding, wordt vaak bekritiseerd voor zijn slechte arbeidsomstandigheden en zijn verwoestende gevolgen voor het milieu.

Een rechtszaak is ook niets nieuws voor Shein. In 2021 klaagde de Zweedse modegigant H&M het Chinese bedrijf al aan omdat het verschillende ontwerpen zou hebben gekopieerd. De zaak loopt naar verluidt nog altijd.

En hoewel Shein in 2021 nog altijd aanzienlijk minder geld verdiende dan H&M, zorgden de snelle lancering van nieuwe producten en agressieve marketing voor een snelle omzetgroei van de groep. Dat sprak ook tot de verbeelding van investeerders. Op sommige momenten werd het bedrijf gewaardeerd op meer dan 100 miljard dollar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content