Telenet wordt mede-eigenaar van VIER en VIJF

© Belga

Telenet neemt een belang van 50 procent in De Vijver Media, het bedrijf boven Woestijnvis, VIER en VIJF. Humo wordt weer 100 procent van Sanoma.

Na maanden van geruchten is de kogel door de kerk: Telenet neemt een belang in De Vijver Media, het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF. Opmerkelijk is dat Telenet een belang krijgt van 50 procent. Sanoma wordt weer 100 procent eigenaar van Humo.

Het Mechelse kabelbedrijf neemt niet alleen voor 26 miljoen euro de 33 procent van het Finse Sanoma in De Vijver over, maar investeert ook extra kapitaal in het bedrijf. Hierdoor zien de andere aandeelhouders (Wouter Vandenhaute & Erik Watté en Corelio Media) hun belang verwateren tot elk 25 procent.

Telenet pompt 32 miljoen euro extra in De Vijver Media

Telenet kondigt aan dat het 32 miljoen extra kapitaal pompt in De Vijver Media, om het huidige volume Vlaamse programma’s op VIER en VIJF de komende jaren te kunnen behouden.

De deal hertekent het Vlaamse medialandschap in belangrijke mate. Telenet is immers een distributeur van televisiezenders, maar participeert nu rechtsreeks in een productiehuis en in twee tv-zenders. VIER en VIJF worden daardoor sterkere concurrenten voor VRT en Medialaan.

In het persbericht beklemtoont Telenet dat de participatie in De Vijver Media “niet zal leiden tot verandering in de overeenkomsten die zij beiden hebben met andere televisie-aanbieders”.

Schulden

Door de participatie van Telenet krijgen de zenders en het productiehuis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen, klinkt het. De Vijver Media kreunde onder de schulden. “Door de instap van Telenet kunnen we met vertrouwen naar de toekomst kijken. Woestijnvis wil een sterk en vernieuwend productiehuis blijven en VIER en VIJF willen verder groeien”, zegt Wouter Vandenhaute.

De komst van Telenet zorgt naast financiële ook voor technologische mogelijkheden om lokale creatieve topprogramma’s te blijven produceren. “Ons doel is de kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden”, aldus het kabelbedrijf. De overeenkomst moet wel nog de goedkeuring krijgen van de Europese concurrentie-autoriteiten.

“We zorgen net voor meer diversiteit in Vlaams medialandschap”

John Porter, de topman van Telenet, bestrijdt de kritiek dat Telenet met zijn belang in De Vijver Media voor meer concentratie in het medialandschap zorgt. “We zorgen net voor meer diversiteit, want dankzij onze investering kan een sterk mediabedrijf blijven bestaan.” Hij verwacht dat de weerstand die het project bij de eerste geruchten maanden geleden opriep, stilaan is gaan liggen. “Er was angst voor het onbekende. We hebben hard gewerkt om duidelijkheid te verschaffen.”

Door de overname wordt Telenet naast televisiedistributeur, via zijn participatie in De Vijver Media, onrechtstreeks ook betrokken bij het maken van tv-programma’s. “Wij verwelkomen een sterke partner. Telenet is altijd op zijn manier zeer geïnteresseerd geweest in Vlaamse content. Ik verwijs naar de inspanningen die het de afgelopen jaren met het voetbal heeft gedaan”, zegt Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media. “Dit is de logische volgende stap om het contentverhaal op lange termijn te schrijven. Ik besef heel goed dat het ook een gedurfde stap is: het is de eerste keer in België dat een distributeur en een zender en productiehuis op die manier samenwerken.”

Vandenhaute wijst er nog op dat het volgens hem beter is twee sterke commerciële omroepen te hebben, naast de openbare omroep. “Twee volwaardige commerciële groepen is een gezonder model dan een commercieel monopolie. Het is de beste langetermijngarantie voor goeie Vlaamse programma’s.”

Gelijkheid tussen Telenet enerzijds en W&W en Corelio anderzijds

Naast de overname van het belang van 33 procent van het Finse Sanoma, investeert Telenet een extra 32 miljoen euro in De Vijver Media. “Hiermee zijn de schulden aangepast en komt er geld bij om de komende jaren te investeren in sterke lokale programma’s”, aldus Porter. Door de kapitaalverhoging controleren Telenet langs de ene kant en W&W en Corelio langs de andere kant elk 50 procent van de aandelen in De Vijver Media. “Die gelijkheid is belangrijk omdat Telenet zich ziet als een heel belangrijke partner die een langetermijn engagement aangaat”, aldus Porter.

Vandenhaute van zijn kant wijst erop dat de discussie over de impact op het Vlaamse medialandschap er sowieso zou gekomen zijn, “of Telenet nu 33 procent of 50 procent had”. “Maar nu komt De Vijver in gezonder financieel vaarwater. Alleen de overname van het belang van Sanoma was geen oplossing voor het bedrijf.”

De verhouding “50-50” weerspiegelt volgens beiden de verhoudingen. “Aan de ene kant heb je een lokaal creatief bedrijf, aan de andere kant een partner met een pak technologische knowhow. Er is veel goesting om elkaar te bevruchten.”

Vandenhaute wijst er nog op dat de tripartite ten tijde van Sanoma veel minder evident was om samen te werken. De onderhandelingen tussen beide partijen hebben maanden aangesleept. Er was volgens Vandenhaute een vertrouwensrelatie gegroeid sinds SBS (VIER en VIJF) enkele jaren geleden het meningsverschil met Telenet bijlegde. “Toen duidelijk werd dat Sanoma haar belang wilde verkopen, was een samenwerking met Telenet mijn absolute voorkeur. Eerst waren er puur inhoudelijke gesprekken, pas nadien zijn die vertaald in concrete onderhandelingen.”

De onderhandelingen hebben volgens de gedelegeerd bestuurder misschien iets te lang aangesleept. Door de medialekken ontstond er een eigen dynamiek die Sanoma in een sterkere positie bracht. “Dit heeft de onderhandelingen bemoeilijkt. Maar alle hindernissen hebben we stap voor stap opgeruimd. Het goede is dat dit ons dichter bij elkaar heeft gebracht.” De overname die dinsdag werd aangekondigd, moet nog de goedkeuring krijgen van de Europese concurrentieautoriteiten. De beslissing valt op dat niveau, wegens de schaalgrootte van Liberty Global, de moedermaatschappij van Telenet.

Sanoma weer 100 procent eigenaar Humo

Sanoma verkoopt dus haar 33,3 procent-aandeel van De Vijver. Dat laat het bedrijf toe zich volledig toe te leggen op de digitale transitie van haar printmerken. Daarom wordt het weer 100 procent eigenaar van Humo, schrijft het Finse Sanoma, dat verschillende andere Belgische magazines in portefeuille heeft waarvoor het een koper zoekt.

“Van bij het begin was duidelijk dat Telenet omwille van strategische redenen niet geïnteresseerd was in Humo. Dat paste niet in hun plannen, maar had niets te maken met de kwaliteit van het blad”, aldus Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver. Volgens hem was het oorspronkelijk de bedoeling dat W&W (de tandem Wouter Vandenhaute en Erik Watté) en Corelio het blad zouden overnemen. “Maar er is een dynamiek ontstaan, waarbij Sanoma wou dat Humo bij de deal betrokken werd. Humo zit nu opnieuw bij Sanoma.”

Die transactie ligt nu voor bij de Europese concurrentie-autoriteiten. Sanoma verwacht eind 2014 rond te zijn met de deal, waarop het een eenmalig verlies van 20 miljoen euro boekt. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content