Telenet maakt logo ‘bol van entertainment’
Bij de ‘De Grote Netwerf’-aankondiging toonde Telenet voor het eerst zijn nieuwe logo – zonder dat speciaal te vermelden. De smiley blijft, maar lacht breder en staat ‘bol van entertainment’. Niet enkel Belgacom verandert dus zijn huisstijl.
Met de keuze van John Porter als CEO van Telenet was het duidelijk. Liberty Global snoerde de banden met de televisie- en entertainmentwereld aan. De 50% participatie in De Vijver Media heeft die idee alleen maar versterkt. Veertien maanden later verschijnt de nieuwe aanpak nu ook in het logo en de huisstijl.
“Van een zuivere technologiespeler evolueren we naar een bedrijf dat zich helemaal in de entertainmentsfeer smijt”, zegt Director brand, media & communication Sylvie Verbruggen aan de telefoon vanuit Mechelen.
“Daarom gaan we naar een huisstijl waarin het allemaal wat vriendelijker is en die meer entertainment uitstraalt. We hebben het vrij stevig aangepakt. Wij zijn wel bij onze kern gebleven. Het manneke met zijn smiley vinden we een sterk bezit. Maar het logo is boller en het lacht ook wat meer. Er is meer een gevoel van entertainment en dat zal je ook merken in de campagnes die we van half september af lanceren”.
TBWA, dat in 2013 een Gold Effie won voor de King & Kong campagne van Telenet, is het reclamebureau achter de campagne. Die inspireerde zich met haar grappige miniatuurmannetjes op de Londense straatkunstenaar Slinkachu, een soort humor dat ook een jong en meer gesofistikeerd publiek zal aanspreken.
Geen voorbereiding op naamsverandering
Telenet laat het agressieve rood uit zijn logo weg. In de plaats komt wit en iets minder geel. “Wit integreert zich heel mooi in beelden. Geel blijft heel belangrijk. Dat blijven we verwerken. In de productlogo’s zit absoluut geel en het logo gaan we ook nog in het geel gebruiken. Geel blijft cruciaal”, zegt Verbruggen.
En verder: “In het verleden heeft Telenet heel sterke merken neergezet, zoals King & Kong en Rex & Rio. Producten met een sterke identiteit. In de dagelijkse belevenis van de klanten komen die echter dichter en dichter bij elkaar. We willen nu de stap zetten naar een heel sterk merk Telenet, met daarin niet meer zo veel differentiatie als in het verleden”.
Opvallend genoeg verschijnt het letterwoord Telenet niet meer altijd. Vroeger werd dat doorgaans samen met het logo in een geel veld getoond. “Mensen herkennen het smiley gezicht ook zonder de naam Telenet, net zoals Nike zijn naam niet zet onder zijn Swoosh. In de layout van advertenties nemen we de naam Telenet nog altijd mee, ook al omdat we de url vermelden. Je zal “Telenet” nog voldoende zien. Het is niet zo dat we de naam willen veranderen”
Verbruggen ontkent even zeer dat de nieuwe huisstijl en de verzachting van het erg ‘Vlaamse’ geel een voorbereiding is op geografische uitbreiding.
De verandering van de huisstijl betekent dat zowel Belgacom als Telenet in het najaar bezig zijn met een gelijkaardige “convergentie”-beweging. Belgacom laat zijn Belgacom-merk opgaan in het Proximus-merk (de juridische benaming van de groep blijft Belgacom).
Door de opkomst van tablets en smartphones als tweede en derde schermen zien de klanten internetcontent, televisie, mobiel en vast netwerk meer en meer als één ervaring.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier