Teamleader opent kantoor in Parijs
Teamleader opent vandaag in Parijs zijn vijfde buitenlandse vestiging. Voor medeoprichter en CEO Jeroen De Wit is het een belangrijke stap om het Gentse softwarebedrijf verder uit te bouwen tot een Europese marktleider.
Teamleader is een onlinedienst om klantenrelaties, facturatie en andere processen digitaal op te volgen en te beheren. Sinds de oprichting in 2012 zijn kmo’s de doelgroep en die bedrijven zoekt het overal in Europa.
Naast de Gentse hoofdzetel zijn er ook kantoren in Nederland, Duitsland, Spanje, Italië en sinds vandaag ook in Frankrijk.
“We waren al bijna een jaar aan het verkopen in Frankrijk, maar dan vanuit Gent”, zegt Jeroen De Wit. “Voor de vestiging van buitenlandse kantoren, tasten we eerst de markt af vanuit België. We kijken of onze marketingstrategie en onze dienst er wel zal aanslaan. De eerste klanten in een nieuw land bellen we ook op, om hun feedback te verwerken en andere aanpassingen te doen in onze dienst. In Parijs starten we direct met zeven medewerkers. Zo’n draaiboek volgen, beperkt het risico van het investeren in een nieuwe vestiging een beetje.”
Vanwaar de keuze voor Parijs? Heeft Teamleader vooral in die regio klanten?
JEROEN DE WIT. “Neen, de klanten zitten verspreid over het hele land. Parijs is goed gelegen en een goede uitvalsbasis. Het is ook goed bereikbaar vanuit België. De voornaamste reden is de concentratie van talent in Parijs. Er is daar een levendige start-upscene en dat vergemakkelijkt de rekrutering van goede medewerkers. We verkopen onze diensten via onze website, maar we vinden een lokale afdeling zeer belangrijk. Elk land in Europa heeft een andere cultuur van ondernemen, verkopen, enzovoort. Het is noodzakelijk dat goed te doorgronden en zo onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen.”
Wordt Frankrijk een moeilijke markt?
DE WIT. “Het land heeft een conservatieve reputatie, maar in de praktijk merken we daar weinig van. Er is in Frankrijk bijzonder veel interesse voor en bereidheid om clouddiensten zoals Teamleader te gebruiken. Zowel jonge als meer mature bedrijven zijn bezig hun processen te digitaliseren en efficiënter te maken. Een ander stereotype is het chauvinisme, maar ook daar merken we als bedrijf met Belgische roots weinig van. De Duitse markt (waar Teamleader een van zijn eerste internationale kantoren oprichtte, nvdr) was veel lastiger om op te starten.”
Hoeveel werknemers telt het bedrijf?
DE WIT. “We zitten nu aan 170. Ik denk dat we 2017 wellicht afsluiten met tegen de 200 medewerkers.”
In totaal haalde Teamleader 13,5 miljoen euro op, waarvan 10 miljoen vorig jaar. Denken jullie aan een nieuwe kapitaalronde, gezien de investeringen en de geplande uitbreiding van het team?
DE WIT. “Met het geld dat we vorig jaar hebben opgehaald, kunnen we nog wel een periode voort. Mijn focus ligt op de verdere uitbouw van het bedrijf.”
In mei maakte Teamleader een prioriteit van het verder openzetten van zijn platform, zodat er nog meer integraties mogelijk waren met andere software-aanbieders.
DE WIT. “Bij de aankondiging waren er integraties mogelijk met ongeveer 100 andere aanbieders. Nu zijn het er al meer dan 200. Op korte termijn moet dat naar 1000 gaan. Teamleader zien we in de eerste plaats als een platform en niet enkel als een product. Die integraties zijn ook een belangrijk verkoopsargument. Onze dienst is gemakkelijk in te passen en het biedt klanten ook wat zekerheid. Ze worden niet volledig afhankelijk van ons, hun data blijft ook nog beschikbaar in de andere pakketten die ze gebruiken.”
Zitten er bij die externe ontwikkelaars ook spelers die u zou willen overnemen?
DE WIT. “We houden natuurlijk in het oog welke integraties worden ontwikkeld, maar op dit moment zijn er geen plannen voor overnames. Het is wel zo dat we ons als bedrijf meer en meer mentaal rijp voelen om overnames te overwegen, maar ze moeten passen in de strategie van Teamleader en de groei ondersteunen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier