Met een knipoog naar het geluid van een duif – van oudsher bekend als boodschapper – wil Rookoo de klanteninteractie van kleine en middelgrote ondernemingen verbeteren. “Ook zonder technische kennis moeten alle kmo’s onze assistenten op basis van artificiële intelligentie (AI) kunnen implementeren”, zegt CEO Jeroen Borloo.
Hoe is het idee ontstaan?
“We zijn vier stichters met een gedeelde geschiedenis bij Engagor, dat het voorbije decennium furore maakte in de Gentse start-upscene. Onze gecombineerde ervaring in software-as-a-service wilden we gebruiken om de ideale customer journey op te zetten. Grote bedrijven hebben die kennis intern, maar voor een kmo is het vaak te duur of moeilijk om iemand daarvoor op te leiden. Ook voor die groep willen we het beheer van digitale klanteninteracties vereenvoudigen.”
Wat doen de AI-assistenten precies?
“Ze moeten medewerkers ontzorgen door repetitieve taken over te nemen. Denk aan een digitale assistent die in een oogwenk de vragen van klanten kan beantwoorden of de feedback na de verkoop verzamelt.”
Welke meerwaarde biedt u?
“Onze assistenten zijn beter ontwikkeld dan een chatbot, die alleen gestandaardiseerde vragen en antwoorden herkent. Als een assistent het antwoord schuldig moet blijven, zal hij alsnog doorverwijzen naar een werknemer van vlees en bloed. We streven zo naar een optimale samenwerking tussen de mens en machine. Ik geloof dat we AI-assistenten kunnen inzetten om werknemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Op die manier kunnen we bijdragen aan een gezonde arbeidscultuur: meer ruimte om taken grondig uit te voeren en een beter werk-privé-evenwicht.”
Welke strategie hanteert u?
“We werken met een abonnementsformule. Een bedrijf kan bij ons de eerste stappen in de AI-wereld zetten en vervolgens nieuwe toepassingen toevoegen. We groeien samen met onze klant in de noden en wensen van het bedrijf.”