Start-up June Energy haalt 2,1 miljoen euro op: ‘We willen uw energiefactuur tegelijk goedkoper en duurzamer maken’

Vincent De Dobbeleer, co-founder June Energy © June Energy
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De tweeënhalf jaar oude Antwerpse start-up June Energy haalde bij de opstart al 430.000 euro op, en maakt vandaag bekend dat het een nieuwe kapitaalronde van 2,1 miljoen euro heeft afgerond. Zo’n 5000 klanten maken al gebruik van de technologie om regelmatig te wisselen naar een goedkopere energieleverancier.

De 5000 klanten van de energiebemiddelaar June Energy kregen een pakketje met onder meer kleine energiemeters, een montagekit en lader thuis geleverd. Voor elke elektriciteits- of gasmeter bij u thuis krijgt u een energiemeter. Die toestelletjes klikt u op uw meters. Ze monitoren constant het energieverbruik en sturen de informatie permanent door naar één verzamelpunt. Dat verzamelpunt is een ander toestel, dat in de woonkamer staat. Het is de tussenschakel tussen de energiemeters in uw kelder in en het onlineplatform van June Energy. Op uw smartphone of tablet kunt u via dat platform zelf altijd volgen hoeveel energie u aan het verbruiken bent.

De software van June analyseert uw verbruik met algoritmes en artificiële intelligentie. De intelligente software vergelijkt vervolgens de prijs die u aan uw energieleverancier betaalt, met het aanbod van andere leveranciers. Als June ergens een tarief vindt dat voordeliger is, zegt de software het huidige contract op en sluit het een nieuw contract af. Zelf hoeft u als klant geen formulieren in te vullen, al neemt u wel de eindbeslissing of u overschakelt naar de nieuwe leverancier. Wanneer June enkele weken of maanden weer een voordeliger tarief vindt, verandert u opnieuw van energieleverancier.

Klanten bij June wisselen zo meerdere keren per jaar. Ze betalen June Energy voor die dienst 5 euro per maand, nadat ze eenmalig 60 euro hebben betaald voor de intelligente toestellen. June Energy garandeert zijn klanten een jaar lang dat ze die 5 euro terugkrijgen door besparingen op de energiefactuur en betaalt zelf het verschil als dat niet lukt. Volgens June Energy besparen zijn klanten gemiddeld 200 tot 600 euro per jaar.

Hernieuwbaar

Terwijl mensen vaak jarenlang bij dezelfde energieleverancier blijven en de energiemarkt maar moeilijk geliberaliseerd raakt, blikt het zakenmodel van June Energy vooruit. Onder meer door de zonnepanelen die veel particulieren en bedrijven op hun daken hebben liggen, worden ze zelf energieproducent. Zo hebben ze minder energie nodig van de bestaande leveranciers. “De energieproductie wordt gedecentraliseerd”, zegt Vincent De Dobbeleer, medeoprichter en CEO van June Energy. “Onze algoritmes zullen voortdurend monitoren of de zonnepanelen die mensen hebben liggen, wel optimaal werken, en ze berekenen hoeveel energie je kunt opslaan voor momenten dat de zon niet schijnt.”

Start-up June Energy haalt 2,1 miljoen euro op: 'We willen uw energiefactuur tegelijk goedkoper en duurzamer maken'
© June Energy

Nog dit jaar zal June Energy via kwaliteitsinstallateurs zonnepanelen aanbieden aan gebruikers. Op termijn komen er ook batterijen om de opgewekte energie op te slaan. “Nu wordt het voorgesteld alsof de transitie naar hernieuwbare energie de rekening voor gezinnen en bedrijven onvermijdelijk nog duurder zal maken”, zegt Vincent De Dobbeleer. “Maar als de energieconsument zijn energiebeheer van A tot Z zelf in handen kan nemen, wordt energie niet alleen veel goedkoper, maar ook veel duurzamer.”

Kapitaal

De 2,1 miljoen euro vers kapitaal is afkomstig van een goed dozijn private businessangels. Een van hen is de Brusselse IT-ondernemer François Lagae, die ook al investeerde tijdens de eerste kapitaalronde van 430.000 euro. Ook de oprichters investeerden zowel in deze als de vorige ronde. Van de drie oprichters zijn enkel Vincent De Dobbeleer en Georges Lieben nog actief in het bedrijf, Jannes Van de maele is nu passief aandeelhouder. Burgerlijk ingenieur computerwetenschappen Vincent De Dobbeleer was in een vorig leven strategie- en marketingmanager bij de energieproducent Eneco België en werd in die functie Marketeer van het Jaar in 2014. In 2015 verliet hij de groenestroomproducent.

Vincent De Dobbeleer ging samenzitten met de productontwikkelaar Georges Lieben, een van de oprichters van de Antwerpse studio Bagaar. Dat bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van producten met digitale technologie. Bagaar speelt sterk in op de ontwikkeling van het internet der dingen, dat allerlei gebruiksvoorwerpen via sensoren met het internet verbindt. De eerste prototypes van June Energy ontstonden in de schoot van Bagaar, maar sinds 2015 is June Energy een zelfstandig bedrijf.

De Antwerpse start-up heeft tien mensen in dienst en mikt dit jaar op een omzet van meer dan 1 miljoen euro. Het ondernemersduo wil het vers opgehaalde kapitaal gebruiken om de technologie van June nog meer te ontwikkelen en sterker te staan op de kmo-markt. “Door onze technologie en onze algoritmes verder te ontwikkelen, willen we de consumptie, de productie en de opslag van energie zo goed op elkaar afstemmen dat we de energiefactuur naar nul brengen.”

Vorige week reisden Vincent De Dobbeleer en Georges Lieben mee naar Hongkong en Shenzhen met de GoGlobal-handelsmissie voor start-ups van netwerkorganisatie Startups.be. De Chinese metropool Shenzhen, vlak bij Hongkong, ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot hardwarehoofdstad van de wereld. “We zijn in Shenzhen op zoek naar producenten voor onderdelen van onze energiemeter”, zegt Vincent De Dobbeleer. Op dit moment bevindt de productie zich in Kroatië. De contacten in Shenzhen moeten het bedrijf toelaten de productie op te trekken, en tegelijk de productiekosten te verlagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content