De start-up Driven wil salesteams motiveren met slimme verkoopcommissies. Het nieuwe techbedrijfje is dit jaar al de tweede worp van de Gentse start-upfabriek StarApps, en de zevende in totaal.
Ze zijn nog talrijk: de vertegenwoordigers op de baan die met hun productaanbod respectievelijk apothekers, kapperszaken of verschillende speciaalzaken afschuimen. Veel verkopers werken met een flexibel verloningssysteem, waarbij hun vaste loon wordt aangevuld met commissies. Alleen is het niet altijd duidelijk op welke doelstellingen die extra vergoeding is gebaseerd. Dat gebrek aan transparantie en communicatie veroorzaakt wrevel tussen verkopers en hun managers.
Om zulke frustraties te vermijden, heeft de start-up Driven een AI-gedreven platform ontwikkeld waarop verkopers realtime een overzicht van hun doelen krijgen en hun commissiepotje live zien aangroeien. Leidinggevenden kunnen op hun beurt – op basis van live of historische data – realistische targets opleggen. “Werknemers zien zelf hoeveel bonus ze over drie of zes maanden kunnen opstrijken”, zegt CEO Ludovic Diercxsens. “Dat creëert ook een binding met het bedrijf.”
Internationalisering
Diercxsens is omringd door zijn oude kompanen Andres De Jonge (CTO) en Tom De Kooning (CPO). Het trio richtte eerder het vastgoedplatform Kloze op, dat in 2024 werd verkocht aan Heylen Vastgoed.
Ook met Driven mikken de jonge ondernemers hoog: “We lanceren in België, maar kijken ook meteen over de grens. Ons doel is een volledig AI-gedreven compensatieassistent te bouwen die commissies automatisch analyseert en uitrekent. Wereldwijd zijn er zo’n 50 miljoen verkopers, van wie de helft op commissiebasis werkt. De markt is dus gigantisch. Onze ambitie is binnen de drie jaar de grootste Europese speler te zijn in het domein van slimme compensaties.
StarApps-familie
Driven is al de tweede start-up die StarApps – de start-upfabriek van de serieondernemers Lorenz Bogaert, Nicolas Van Eenaeme, Toon Coppens en Vincent Verlee – dit jaar op de wereld loslaat. Eind maart werd het onlinefacturatieplatform Cashfeed voorgesteld.
In totaal staat de teller van de start-upstudio op zeven, nadat in de voorbije jaren het gebouwbeheerplatform FixForm, het bedrijfsdataplatform Bizzy, het B2B-verkoopkanaal Introw, de AI-salesassistent Donna en het mobiliteitsoptimalisatieplatform Dropon werden gelanceerd.