Chift, dat integraties voor software-uitgevers vergemakkelijkt, heeft 2,3 miljoen euro financiering opgehaald bij verschillende investeringsfondsen en businessangels. Het Brusselse techbedrijf wil het geld gebruiken om zijn snelle groei in Europa door te zetten en het team te verdubbelen.
De Belgische hoofdstad is een techparel rijker. Chift helpt softwarebedrijven en -ontwikkelaars om eenvoudig en veilig te integreren met andere bedrijfsapplicaties en tools. Zulke connectoren ontwikkelen duurde vroeger weken en kostte handenvol geld. Nu kan het met één simpele muisklik.
Door die gemakkelijke oplossing kreeg Chift al vroeg commerciële tractie, wat op zijn beurt leidde tot de financieringsronde van 2,3 miljoen euro om de groei te versnellen. Die wordt geleid door Entourage, het investeringsfonds van Pieterjan Bouten (Showpad). “Naast de gedrevenheid en visie van de oprichters, vinden we dat Chift perfect aansluit bij onze algemene AI-strategie die gericht is op het verbinden van het bloeiende landschap van AI-gestuurde boekhoudkundige en financiële tools”, zegt Bouten. Ook het internationale fintech-fonds Shapers, de vroegere investeerder Seeder Fund en een resem businessangels uit België, Frankrijk, Nederland en Spanje zijn ingestapt.
Station F
De oprichters waar Bouten over spreekt, zijn Gauthier Henroz, Henry Hertoghe en Matthieu Hertoghe. Het trio ergerde zich mateloos aan de omslachtige en dure oplossingen om financiële software te integreren op andere software-as-a-serviceplatformen. In 2022 besloten ze dan maar zelf een oplossing te ontwikkelen. Die werd positief onthaald door Seeder Fund en kreeg ook financiële steun van Wallonie Entreprendre.
Enkele maanden later werd Chift al toegelaten tot Station F in Parijs, de grootste start-upincubator ter wereld. Daar werd het geselecteerd als een van de veertig meest veelbelovende bedrijven op de campus. Intussen kan Chift fintechbedrijven zoals Pennylane, Mollie en Qonto tot zijn klanten rekenen om hen te helpen te integreren met andere softwarebedrijven.
“We hebben veel interesse voor onze fondsenwerving gekregen, waardoor we de beste investeerders konden kiezen in termen van persoonlijke fit, expertise en network”, zegt CEO Gauthier Henroz. Het zaaikapitaal wordt gebruikt om verder te groeien in Europa. Daarna wil de start-up nieuwe mensen aanwerven om een volwaardig team uit te bouwen. Het werknemersaantal moet tegen 2025 verdubbeld zijn.