Sociaal akkoord bij Proximus
Proximus geeft 1300 werknemers de kans met vakantie te vertrekken tot aan hun pensioen. Dat moet toelaten de kosten te verminderen en nieuwe werknemers aan te trekken.
CEO Dominique Leroy en afscheidnemend personeelsdirecteur Michel Georgis van Proximus hebben hun sociaal akkoord op zak. Volgens Leroy zal het de interne en externe personeelskosten in 2018 terugdringen tot 28 procent van de onderliggende omzet. Momenteel is dat nog 31 procent en twee jaar geleden bedroegen ze nog 33 procent.
Het akkoord omvat twee delen. Werknemers van minstens 60 jaar kunnen vrijwillig betaalde vakantie nemen tot hun vroegste pensioendatum (gemiddeld 63, volgens Leroy). Daarna kunnen ze met pensioen gaan. Statutairen krijgen 75 procent van hun baremieke loon, contractuelen krijgen een equivalente regeling. Voor beiden betaalt Proximus sociale bijdragen op 100 procent van het loon, zodat hun pensioen niet onder de regeling lijdt. De regeling geldt ook voor een kleine 200 werknemers die nu minstens 58 zijn en “in reconversie”. Dat betekent dat er bij Proximus geen werk voor hen is omdat hun functie is geschrapt of hun capaciteiten niet stroken met de behoeften.
In totaal komen ongeveer 1300 werknemers in aanmerking voor de vervroegde vertrekregeling, zei Leroy.
Leroy: “Wij hebben rekening gehouden met de bekommernis van de regering om mensen niet te vroeg te laten vertrekken. Proximus betaalt de voorafgaande vakantie. Er is geen enkele bijdrage van de regering. Wij betalen ook de totaliteit van de sociale zekerheid, alsof ze 100 procent zouden werken. Zij verliezen daar niets en de overheid moet niets betalen”.
Leroy zei dat ze al in december een akkoord had van de regering dat dit type akkoord zou goedgekeurd worden en dat er erop vertrouwt dat ook de regering het zal steunen.
“Het plan heeft als doel om onze investeringen mogelijk te maken, maar ook om jaarlijks enkele honderden nieuwe werknemers aan te werven op het vlak van digitaal, veiligheid en informatica. De mensen die vertrekken werken vaak al heel lang bij ons, hebben zich al heel veel moeten aanpassen aan de nieuwe technologie en zijn misschien een beetje moe, nu de technologische evolutie nog versnelt”.
Daarnaast is er een cao-akkoord, waarover Leroy geen details wou geven omdat de vakbonden hun instanties en leden nog moeten informeren. Leroy verwacht dat de cao eind maart zal worden goedgekeurd. De onderhandelingen waren begin januari begonnen.
“Wij moeten onze kostenstructuur blijven naar beneden brengen. Vandaag is hij veel hoger dan onze concurrenten. Als we competitief willen blijven en blijven investeren in klantendiensten en het netwerk, moeten we ruimte hebben om dat te financieren”, zei Leroy
Base en Mobistar
Tijdens de persconferentie gaf Dominique Leroy ook commentaar op de aankomende concurrentie van Mobistar in de bundels voor internet, tv en mobiel. “We zullen daar niet zodanig veel onder lijden. Hun prijs is voor de meerderheid van hun klanten 49 euro, puur voor internet en tv. Daar moet je nog minstens 15 euro bijrekenen voor hun laagste mobiele aanbod. Dat is samen 64 euro per maand. Scarlet zit daar fel onder. Bij Proximus hebben we gelijke aanbiedingen van 67 euro. Dat is dezelfde prijsklasse. Gaan mensen veranderen van Proximus naar Mobistar voor 2 of 3 euro per maand? Terwijl ze ook 150 euro moeten betalen om over te stappen? Terwijl hun aanbod minder aantrekkelijk is omdat ze bijvoorbeeld geen TV Replay hebben, die wij gratis geven, of geen extra mobiele data die wij onze klanten geven voor tv kijken op tablet of smartphone. De meeste Mobistar-klanten zitten voor hun vaste toepassingen ook meer bij Telenet of VOO. Proportioneel zijn er véél minder klanten die hun vaste toepassingen bij Proximus hebben. Ik zeg niet dat Mobistar geen succes zal hebben, maar al bij al zal zijn aanbod relatief minder impact hebben op Proximus dan potentieel op de kabel. Wij zijn goed gewapend met ons Proximus-aanbod en zijn extra voordelen en met ons significant goedkoper Scarlet-aanbod.”
Voor alle duidelijkheid: eigenlijk kan de bundel bij Mobistar al vanaf een abonnement van 8 euro per maand en Mobistar laat de 149 euro activatie- en installatiekosten vallen tijdens een promotieperiode.
Over Base
Leroy ging ook in op de overname van Base door Telenet. “Telenet heeft expliciet gezegd dat het wil groeien bij de kmo’s en grote ondernemingen. Dat het nu een vast én een mobiel netwerk heeft, kan de concurrentie opdrijven. Voorts komt er mogelijk een grotere prijsdruk van Mobistar. Zij zullen een miljoen Telenet-klanten verliezen die vandaag op hun netwerk zitten en naar Base overgaan. Mobistar heeft geïnvesteerd om 4G-dekking te hebben. Niet zoveel als Proximus, maar toch. Het zal zijn mobiele netwerk willen vullen en een belangrijk aantal klanten aantrekken. Dat zet potentieel de prijzen onder druk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier