‘Retailers die nu nog een webshop openen, zijn te laat’

© istock
Veronique Goossens Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be

Dat zegt Gino Van Ossel, retailexpert van Vlerick Business School in Z-Talk Goossens. “Een webshop openen is een geleidelijk proces. Wie er nu nog aan moet beginnen, zal er wellicht niet meer tijdig in slagen,” aldus Van Ossel. Barbara Torfs, marketingdirecteur van schoenenketen Torfs, is het helemaal met hem eens.

Nochtans is die online-aanpak van kapitaal belang. Recent nog luidde de handels- en distributiefederatie Comeos de noodklok over de retailsector in ons land. In anderhalf jaar gingen 4.000 bannen verlopen. Vorig jaar alleen al sloten 1.300 winkels de deuren. E-commerce is een belangrijke verklarende factor.

Op zich kan die sector wel nieuwe tewerkstelling met zich meebrengen, bij de bezorging van pakjes bijvoorbeeld, maar per definitie verschuift heel wat tewerkstelling naar het buitenland. Nu al komt 1 op de 2 pakjes uit andere landen.

Om mee te genieten van de stijgende aankopen in e-commerce zijn heel wat retailers zelf gestart met een webshop. Schoenketen Torfs begon er 2 jaar geleden mee. Geen evidente beslissing want het personeel was er niet meteen voor te vinden. Online verkopen kannibaliseren namelijk de verkoop in de fysieke winkels. Volgens Barbara Torfs is dat bij Torfs nog niet het geval. Momenteel komt 3 procent van de omzet via de webshop binnen. Tot nu toe blijft hij verlieslatend.

Van Ossel schreef een boek om retailers een kompas te bieden in de strategie van hun online-aanpak. Want velen zitten met vragen. Is prijzenkraker Zalando winstgevend? Bied je in de stenen winkels hetzelfde assortiment als op de website? Maak je de website goedkoper?

In “Omnichannel in Retail” pleit Van Ossel voor een perfecte integratie van de fysieke winkels en de online winkels. Daarnaast moet de klant centraal staan. “Ik maak dat duidelijk met een klein voorbeeld. Op je website moet je aangeven wat er precies beschikbaar is in de winkel. Heel wat winkels doen dat niet omdat ze erop rekenen dat de klant dan wel wat anders zal kopen. Dat oude denken werkt vandaag niet meer.”

Z-Talk Goossens met Gino Van Ossel en Barbara Torfs is vanaf zaterdagochtend 11 uur te zien op Kanaal Z of via deze link.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content