Proximus-klanten bellen meer voor minder
De derdekwartaalresultaten van Belgacom tonen nog eens hoe de telecomwet en de King- en Kong-formules van Telenet de concurrentie in mobiel hebben aangejaagd.
De gemiddelde particuliere klant van Proximus gaf in het afgelopen kwartaal nog 9,5 euro per maand uit aan spraakverkeer (ARPU, average revenue per user), dat is 31 cent per dag. Een jaar geleden was de ARPU in spraak nog 12 euro, een verschil van bijna 21 procent. Bij professionele gebruikers is de daling zelfs ruim 22 procent, tot 17,8 euro.
Bovendien bellen de particuliere Proximus-klanten ook meer voor dat mindere geld. De stijging in belminuten was bijna 8 procent bij de consumenten. Bij de bedrijven was er een daling met nagenoeg 1 procent.
Sms en mobiel internet, samen ‘data’, maken de lagere ARPU uit spraak niet echt goed. Proximus kreeg per particuliere datagebruiker 1 procent méér binnen, tot 8,8 euro. Dat is 29 cent per dag. In de bedrijvenmarkt was de daling bijna 12 procent tot 11,1 euro. Ook hier is de trend ‘meer voor minder’. De verantwoordelijke voor het netwerk bij Belgacom, Geert Standaert, zei vorige week dat de gemiddelde surfer bij Proximus nu 60 procent meer trafiek meebrengt dan een jaar geleden. In september ging het om ongeveer 235 megabytes.
Mobiel bellen blijft nog altijd relatief duur, vergeleken met vast. Operatoren betalen voor de afwikkeling van een oproep van hun klant naar een klant bij een mobiele operator nu 1,18 cent per minuut, zegt de toezichthouder BIPT. Dat is de prijs van een halve verbinding. Een heel mobiel gesprek kost dus 2,36 cent per minuut aan groothandelsprijs (gereguleerde winst inbegrepen). De gereguleerde prijs voor de afwikkeling van een telefoontje naar het vaste netwerk is 0,69 cent per minuut, bijna 42 percent minder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier