Prosus maakt spectaculair debuut op Euronext Amsterdam
De tech-holding Prosus maakte een spectaculair debuut op Euronext Amsterdan. De koers sprong meteen na de opening zo’n 30 procent hoger tegenover de introductieprijs van 58,7 euro per aandeel. De beurswaarde kwam zo in de buurt van 125 miljard euro.
Prosus is de grootste beursintroductie in jaren op de Europese aandelenmarkten. Prosus moet in beurswaarde op Euronext Amsterdam alleen nog Royal Dutch Shell en Unilever voor laten gaan.
Zowat 90 procent van de waarde wordt uitgemaakt door het belang van 31 procent in het Chinese Tencent Holdings. Daarnaast heeft het participaties in onder andere DeliveryHero, Ctirp, iFood, Swiggy, MakeMyTrip, Udemy en Mail.ru? Het heeft ook 5,7 miljard dollar in kas.
Prosus wordt naar de Amsterdamse beurs gebracht door het Zuid-Afrikaanse Naspers, een van de meest opmerkelijke beurssprookjes van de afgelopen decennia. Het bedrijf werd opgericht in 1915 als De Nationale Pers, de moedermaatschappij voor de Nederlandstalige krant De Burger. Vandaag is het een mediaconglomeraat met bijna een monopolie op de Afrikaanstalige nieuwsaanbieding en satelliettelevisie in Zuid-Afrika. De groep is echter ook heel internationaal actief in liefst 120 landen.
Tencent
Een van de meest cruciale beslissingen in haar geschiedenis was om in 2001, terwijl de internetzeepbel volop aan het uiteenspatten was, een belang van 46,5 procent te nemen in Tencent, voor 32 miljoen dollar. Tencent is nu bekend als een van de grootste Chinese internetondernemingen maar begon in 1998 als softwarebedrijf. In 2011 lanceerde het de mobiele berichtenapp WeChat, die is uitgegroeid tot het overheersende Chinese platform. Je kunt er zowat alles doen, gaande van gamen, winkelen, producten kopen, artikels lezen, tv kijken, tickets reserveren, bellen, chatten en betalen.
WeChat heeft maandelijks meer dan één miljard actieve gebruikers en is dus meer dan een klassiek mediaplatform. De gebruikers spenderen er gemiddeld anderhalf uur per dag. In tegenstelling tot concurrenten zoals Facebook zijn advertenties niet de belangrijkste inkomstenbron, maar wel online gaming, waar Tencent zowat 60 procent marktaandeel heeft in China. Daarmee is het het grootste onlinegamingbedrijf ter wereld.
Tencent heeft de helft van de Chinese onlinemarkt in handen, een ongeëvenaard cijfer. Facebook moet in de VS met een vijfde van de markt tevreden zijn. De jongste jaren is Tencent een aanzienlijk deel van de winsten beginnen investeren in hoofdzaak beloftevolle internetbedrijven.
Naspers (Prosus) is met 31 procent nog altijd veruit de grootste aandeelhouder van Tencent. Het belang is afgerond 125 miljard dollar waard, bijna 3000 keer de oorspronkelijke investering van achttien jaar geleden.
Chronisch ondergewaardeerd
Daarmee is Naspers de olifant in de porseleinkast op de beurs van Johannesburg. Het aandeel weegt voor 25 procent op de beursindex. Daardoor zijn investeerders verplicht aandelen te verkopen, louter om de wettelijke limieten niet te overschrijden. Dat leidt tot een chronische onderwaardering van het aandeel en dus een notering met een forse korting tegenover de intrinsieke waarde. Die korting lag de voorbije twee jaar gemiddeld in de buurt van 40 procent.
Om de vraag naar de eigen aandelen te vergroten, het gewicht in de Zuid-Afrikaanse beursindex af te bouwen en dus de korting op het aandeel te verminderen, kondigde de Nederlandse topman (CEO) Bob Van Dijk aan de internationale internetbelangen af te splitsen in Prosus.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier