PostNL blijft meer bezorgen dankzij coronacrisis

© Belga

PostNL blijft ervan profiteren dat mensen sinds het begin van de coronapandemie meer pakketjes laten bezorgen. Het Nederlandse postbedrijf leverde in vergelijking met vorig jaar meer pakketten af doordat er meer via internet wordt gewinkeld. Het volume nam wel wat af ten opzichte van het eerste kwartaal doordat winkels weer open mochten omdat lockdownmaatregelen werden versoepeld.

PostNL leverde in het tweede kwartaal van dit jaar 95 miljoen pakketten af, ruim 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal werden nog 108 miljoen pakketten bezorgd.

‘Het gedrag van de consument is veranderd, vooral als gevolg van covid-19’, zegt topvrouw Herna Verhagen. ‘Er wordt meer online gekocht en e-commerce is versneld. Om die sterkere toename van de pakketvolumes op te vangen, breiden we de capaciteit verder en eerder uit dan was voorzien.’ PostNL wil tot 2024 bijna 1 miljard euro investeren, onder meer in de uitbreiding van het aantal pakketautomaten naar 1.500 in 2024.

Er werd ook 4 procent meer post bezorgd. Dat kwam door de uitnodigingen voor een coronavaccinatie die bij mensen thuis werden afgeleverd en doordat er sprake was van herstel van de advertentiepost. Ook was er het afgelopen kwartaal sprake van een positief effect doordat er een extra werkdag was ten opzichte van de periode waarmee wordt vergeleken.

Van het bedrijfsresultaat van 63 miljoen euro, dus de winst voor aftrek van onder meer belastingen, denkt PostNL dat 26 miljoen euro gerelateerd is aan de coronacrisis. Het bedrijf verwacht dat die winst niet terugkeert als de coronacrisis voorbij is. Het bedrijf behaalde een omzet van 838 miljoen euro, tegen 789 miljoen euro een jaar eerder. Netto werd in het tweede kwartaal een winst geboekt van 41 miljoen euro, net als vorig jaar.

Partner Content