Philip Cracco koopt het uurwerkmerk Rodania
Het lijkt wel een trend: bedrijfsleiders verkopen hun bedrijf en herbeleggen de opbrengst. De West-Vlaamse ondernemer Philip Cracco ruilde Accent Interim in voor het uurwerkmerk Rodania. “Rodania moet Rodania blijven. Maar groter.”
Montebi, de groep boven de uurwerkwerkmerken Rodania, Olivier Strelli (onder licentie), Maurice Lacroix, Nona, Bruce, Innocence, Kipling, Timberland en Michel Herbelin, was tot voor kort in handen van het investeringsfonds BV Capital Partners. Philip Cracco neemt de groep voor een onbekend bedrag over via zijn familieholding Achares. Rodania is goed voor ongeveer de helft van de omzet van Montebi (15 miljoen euro).
Hoe kwam u bij Rodania terecht?
Philip Cracco: “Er waren me al een aantal dossiers voorgesteld, maar dit sprak me meteen aan. Dit is wat ik zocht: een mooi product en een bekend merk. De onderhandelingen liepen vlot. In twee maanden hebben we het dossier afgerond.”
Wat bent u van plan met het merk?
Philip Cracco: “Er is werk aan de winkel. Montebi draait amper break-even en geeft de indruk van een schone slaapster. Rodania zelf mist een profiel, ook al heeft het veel potentieel. Het is een uurwerk voor de middenklasse, maar blijkbaar is dat niet erg duidelijk. We moeten er in de eerste plaats het stof afkloppen, en weer opblinken. Zoals je dat met een oldtimer doet. Als zo’n wagen er weer helemaal staat, wekt hij interesse op. Zo zal het ook moeten gaan met Rodania. Vandaag weten we niet wat de echte waarde is van het bedrijf, dat veel voorraad aanhoudt. Dat moet nu allemaal bekeken en berekend worden. Dit bedrijf heeft net iets te lang geslapen.”
Crisismanagement dus. Moet het personeel zijn hart vasthouden?
Philip Cracco: “Alles wordt bekeken en geëvalueerd. Montebi telt veertig medewerkers. We moeten nagaan of iedereen op de juiste plaats zit, de nodige vaardigheden heeft en voldoende gemotiveerd is er om er tegenaan te gaan.”
Hebt u de juiste prijs betaald?
Philip Cracco: “Laat het me zo stellen: als we de bedrijfskasstroom gevoelig en snel kunnen opkrikken, wat de bedoeling is, dan hebben we de juiste prijs betaald.”
Hoe belangrijk was het voor u om Rodania opnieuw 100 procent Belgisch te maken?
Philip Cracco: “Niet echt. Ik wilde op mijn 53ste gewoon een nieuwe uitdaging. Dat kon wat mij betreft even goed een bedrijf geweest zijn dat pakweg wc-papier verkocht. Als het maar een uitdaging was. Alleen had zo’n deal wellicht veel minder media-aandacht gekregen dan de overname van een iconisch merk.
“Ik word bij Montebi chairman of the board, maar dan wel met een actieve rol. Zo zal het in de eerste fase zeker blijven. Ik wil een team aansturen, opdat iedereen het entrepreneursbloed door zijn aderen voelt stromen. De verkoop, de marketing, de positionering, het verkennen van nieuwe markten, er moet zo veel georganiseerd worden en ik wil dat vanop de eerste rij begeleiden. Als ik voel dat het team tegen zijn taak is opgewassen, kan ik beetje bij beetje loslaten en supervisie houden.”
Hoe ver reiken uw ambities met Rodania?
Philip Cracco: “Rodania moet weer een gezicht en een DNA krijgen. Het merk moet sexy zijn, mooi ogen en hip zijn in de markt. Daar gaan we alles aan doen. Er zijn ook nog veel mogelijkheden in het buitenland. Ik denk in de eerste plaats aan Noord-Amerika, waar Rodania nu niet aanwezig is. Het potentieel daar is enorm. Als 0,01 procent van de Amerikanen een Rodania draagt, is onze missie al meer dan geslaagd.
U gaat voor een groeistrategie met een verdubbeling van de omzet (15 miljoen euro nu) in zes jaar tijd. Kan dat door interne groei, of komen er overnames?
Philip Cracco: “Ik sluit niets uit, ook overnames kunnen dus. Maar dan in samenwerking met een financiële partner, kwestie van risicospreiding. Maar in deze fase is dat uiteraard niet mijn eerste bekommernis. Gun ons eerst de tijd om het huis op orde te zetten.”
Rodania is niet het enige merk in de portefeuille van Montebi. Is die interne concurrentie wel goed voor de herlancering van Rodania?
Philip Cracco: “De andere merken zitten meer in het luxesegment, dat zijn geen echte concurrenten. Dat brede gamma zie ik eerder als een voordeel.”
Waar de uurwerken worden gemaakt, is een goed bewaard geheim. Kunt u een tip van de sluier lichten?
Philip Cracco: “De uurwerken worden in externe ateliers gemaakt, deels in Zwitserland en deels in Azië. Dat blijft vermoedelijk ook zo. “Produceren in België, in eigen beheer, zie ik voorlopig niet gebeuren. Tenzij we commercieel plots een kwantumsprong zouden maken.
Gelooft u in de slimme uurwerken? Of moet een uurwerk gewoon de tijd aangeven?
Philip Cracco: “Daar bestaat zeker een markt voor. Ik heb me laten vertellen dat 50 procent van de mensen geen uurwerk draagt. Vooral jongeren vinden het niet meer nodig. Een slim uurwerk kan hen misschien over de streep trekken. Wat niet betekent dat Rodania op die kar moet springen. Als jongeren ook wel iets zien in een eenvoudig maar mooi uurwerk, dan zou dat ook al goed zijn.”
Lees het artikel in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier