PC-fabrikant Lenovo moet mouwen opstropen

© reuters
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

China en de slabakkende pc- en smartphonemarkten halveren de nettowinst bij Lenovo. Niet verwonderlijk dat de pc-fabrikant het snoeimes bovenhaalt.

Met de strategie van Lenovo is niets mis. De afhankelijkheid van China verminderen, groeien in smartphones, tablets en servers en de sterke positie in pc’s verdedigen. “De omstandigheden zitten tegen”, vindt voorzitter-CEO Yuanqing Yang.

Lenovo daalde 9 procent in Hongkong na zijn eerstekwartaalcijfers. De zuidwaartse trend sinds mei zet zich dus door. Alle markten waarin Lenovo werkt staan onder druk. In zo’n omgeving is het moeilijk groeien, zelfs voor een bedrijf dat in twaalf maanden 47 miljard dollar omzet, gewoonlijk mooie marges realiseert en 2,9 miljard dollar aan liquiditeiten heeft.

Liefst 68 procent van de omzet van Lenovo komt nog altijd uit de verkoop van portables en desktop pc’s. Lenovo is daarin al negen kwartalen na elkaar wereldleider met nu 20,6 procent marktaandeel en een sterke 5,1 procent winstmarge voor belastingen over een omzet van 7,3 miljard dollar. Dat is het goede nieuws.

Het slechte nieuws is dat het Chinese bedrijf 7,1 procent minder pc’s verkocht – 13,5 miljoen. Dat de concurrentie nog slechter deed – de markt als geheel daalde 12,8 procent volgens Lenovo (Gartner is milder) – is maar een halve troost. Erger: Gartner voorspelde begin juli dat de pc-markt niet zou herstellen voor 2016 en verlaagde zijn prognoses. De stijgende dollar tegenover de meeste munten leidt tot prijsverhogingen in pc’s, die de vraag afremmen, volgens Gartner. Distributeurs houden minder voorraad aan uit schrik voor de voortschrijdende devaluaties.

Analisten van Bloomberg speculeren er bovendien op dat de devaluatie van de Chinese munt, de yuan, Lenovo sterker zal treffen dan zijn concurrenten HP en Dell omdat Lenovo een hoger marktaandeel heeft in China dan zijn concurrenten. De in dollar genoteerde chips van Intel en AMD, die het hart van vrijwel alle pc’s uitmaken, zouden daar relatief meer wegen op de marges.

Mobieltjes maken rol niet waar

Als reactie kocht Lenovo vorig jaar Motorola Mobility van Google voor 2,9 miljard dollar. Smartphones nemen immers meer en meer pc-taken over en Motorola moest een boost geven aan de eigen, in de statistieken vrijwel onzichtbare smartphoneproductie. Dat gebeurt ook. Motorola bracht in de Mobile Business Group (waartoe ook tablets en Android-tv’s behoren) 1,2 miljard dollar van de 2,1 miljard dollar omzet binnen. Toch groeide de smartphoneverkoop maar 2,3 procent bij Lenovo. Dat is minder dan de wereldmarkt. De pc-topper valt daardoor een half procentpunt terug in de smartphonepikorde, tot 4,7 procent en de vijfde plaats.

Motorola zelf leverde 31 procent minder mobieltjes. Dat was nog wel goed voor ruim een derde van de 16,2 miljoen mobieltjes die Lenovo produceerde, maar toch. De mobiele divisie boekte bovendien 292 miljoen dollar verlies voor belastingen. Daardoor komt de ambitie van Yang om Motorola binnen “vier tot zes kwartalen” winstgevend te maken in het gedrang. Hij hoopt over een half tot driekwart jaar toch nog op winst voor zijn hele mobiele groep.

Servers bevredigend

De andere grote acquisitie van vorig jaar, de standaardserver ‘System x’-groep van IBM, presteert beter. Door de acquisitie ligt de eerste kwartaalomzet van deze ‘Enterprise Business Group’ van Lenovo nu 5,8 keer hoger dan voordien. Lenovo verwacht in deze divisie dit jaar 5 miljard dollar omzet met een mooie marge te zien.

Het mobiele segment en China zijn de grote problemen bij Lenovo. De verkoop in China daalde 16 procent tot nog 3,2 miljard dollar – 30 procent van de groepsomzet. De bedrijfswinst viel 0,7 procentpunt tot 4,8 procent. Die achteruitgang komt geheel op rekening van de mobiele divisie, die in China de das om wordt gedaan door een hoop concurrenten – niet eens alleen Apple of Xiaomi. Pc’s hielden goed stand in China en in standaardservers heroverde Lenovo de eerste plaats.

Europa, Midden-Oosten en Afrika is een kwart van de Lenovo-omzet. De pc-business won 1,9 procent marktaandeel tot 19,9 procent, volgens Lenovo. Een knipperlicht is de ruime halvering van de bedrijfswinstmarge met 1,9 procentpunt tot 1,5 procent. Lenovo-smartphones groeiden 153 procent.

In de ‘America’s’ – ook 30 procent van de omzet – lijdt Lenovo zwaar onder de crisis in Brazilië, terwijl de pc-divisie verder oprukt in de Verenigde Staten, tot nu 13 procent marktaandeel, een winst van 1,6 procentpunt.

Herstructurering

Verrassend wellicht is de reactie van het management op de resultaten. Het Motorola-designteam krijgt de leiding over de ontwikkelingen in de smartphonebusiness. Eind juli stelde dat team een nieuwe reeks modellen voor die niet langer proberen om zich van Google Android te differentiëren, maar juist heel nauw bij het echte Android-product willen blijven, waardoor de klanten ook sneller van vernieuwingen kunnen profiteren (en Lenovo kosten bespaart). In de Verenigde Staten zal Lenovo ook niet langer mordicus proberen om in de subsidieprogramma’s van de operatoren te komen, maar rekenen op zijn prima prijs-kwaliteitverhouding, op directe verkoop en kanalen als Amazon en Best Buy.

Lenovo raakt niet aan zijn al zeer efficiënte productieapparaat. Dat is ongeveer de helft van zijn 60.000 werknemers. Bij de overige 30.000 sneuvelen 3200 banen, ongeveer 10 procent. Dat moet op jaarbasis 1,35 miljard dollar besparen na 600 miljoen dollar aan herstructureringsprovisies en 300 miljoen om de voorraad op te kuisen. De klappen vallen niet alleen in de mobiele divisie, hoewel die eerst op de lijst staat. Lenovo belooft ook meer focus, snelheid en prijscompetitiviteit in zijn enterprise-divisie.

De ontslagen bij Lenovo zijn merkelijk lager dan wat bij HP gebeurt. Daar zou het meerjarenprogramma van Whitman tegen eind 2015 ongeveer 58.000 banen hebben weggesnoeid. Eind oktober 2014 had HP nog 302.000 werknemers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content