Particulieren besteden minder aan mobieltjes
Lagere smartphoneverkopen verklaren grotendeels de inkomstendaling in het consumentensegment van Proximus. Omdat de operator sowieso weinig aan mobieltjes verdient, zijn de financiële gevolgen beperkt, zegt Chief Consumer Market Officer Phillip Vandervoort.
De daling van de consumentenomzet bij Proximus met 9 miljoen euro tot 718 miljoen in het tweede kwartaal is voor een deel te wijten aan de minderopbrengst uit gsm-verkopen. Jaar-op-jaar viel de omzet daar terug van 40 tot 30 miljoen.
Chief Consumer Market Officer Phillip Vandervoort van Proximus: “In Belgie worden dit jaar ongeveer 3 miljoen handsets verkocht. Wij doen daar ruwweg een derde van. Niet alleen in onze eigen winkels, ook via de Vanden Borre’s, Media Markt’en, Krëfel’s en andere. De handsetmarkt is gewoon veel kleiner dan vorig jaar. Er zijn gewoon minder evenementen in de markt. Tot nog toe dan wel, in het eerste semester. De iPhone 7 (vermoedelijk in september, nvdr) zal waarschijnlijk weer een opstoot geven. Na de aanslagen van 22 maart is het in de hele retailsector trouwens enorm kalm geweest. Op die handsets verdien je zo goed als niets. Daardoor vertaalt die omzetdaling zich niet in een lagere marge en ook niet in een lagere ebitda (winst voor financiële resultaten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr)”.
Roaming tikt aan
Wat wel doorweegt in de winstmarge van de consumentendivisie is de daling van de inkomsten uit roaming. Sinds 30 april is een nieuw Europees roamingregime van kracht. Operatoren mogen alleen nog een gereglementeerde toeslag vragen bovenop het thuistarief en sommige, zoals Proximus-filiaal Scarlet, zien daar al van af. Roaminginkomsten vertalen zich direct in operationele bedrijfskasstroom en het verlies ervan doet pijn. Ook hier speelt de terreurdreiging mee. “Reizigers blijven veel meer in Europa. Noord-Afrika stort in. Dat weerspiegelt zich in de omzet uit roaming”, zei financieel directeur Sandrine Dufour bij de resultatenbespreking.
In de consumentendivisie komt daar nog eens de daling van het aantal (weliswaar minder rendabele) prepaidkaarten bij. Proximus verloor 9 miljoen euro aan inkomsten van prepaidgebruikers, terwijl het maar 5 miljoen euro inkomsten won bij postpaidklanten. Nog 30 procent van zijn 4,2 miljoen particuliere mobiele gebruikers zijn prepaid. Zij gaven in het jongste kwartaal 9,6% minder per maand uit, tot nog 10,1 euro, vooral door minder sms-gebruik.
Post- en prepaidklanten bijeengerekend ging de consumentenomzet in mobiele diensten jaar-op-jaar 1,6% achteruit tot 250 miljoen euro in het kwartaal. “Als je de impact van roaming elimineert zitten we kwartaal-op-kwartaal stabiel in mobiele diensteninkomsten”, zegt Vandervoort. Hij ziet vooral dat de lagere prijzen zijn klanten aanzetten om meer te gaan roamen. “De prijselasticiteit speelt. Vroeger werd er veel betaald door heel weinig mensen. Nu betalen de klanten weinig, maar het zijn er wel heel veel. We zien het gebruikte volume stijgen tot het niveau van thuis, of zelfs meer. Het aantal gebruikers stijgt ook mooi, maar daar is nog een enorme opportuniteit”.
Vandervoort geeft wel toe dat er tijd overheen gaat vooraleer het hogere gebruik de lagere tarieven zal compenseren.
Voor het totaal van zijn mobiele diensten, bedrijvensegment inbegrepen, vertaalt de vermindering van roamingheffingen zich volgens Proximus in 6 miljoen euro minder omzet en evenveel in bedrijfskasstroom voor de 2 maanden in het tweede kwartaal en in 28 miljoen minder voor het jaar.
Vanaf 15 juni 1917 zijn roamingtoeslagen helemaal verboden in de EU, behalve dan voor wie “fair gebruik” overschrijdt.
Sport blijft scherp geprijsd
Proximus verhoogde zijn marktaandeel in tv in het kwartaal tot 35,6%. Het marktaandeel in vast internet steeg tot 46,3%. De trouw van de klantenbasis verbetert volgens Vandervoort: “Voor internet en televisie kennen we het laagste verloop in twee jaar”.
In tegenstelling tot Telenet, dat de prijs van zijn Play Sports-pakket met het oog op het nieuwe seizoen heeft opgetrokken, houdt Proximus zijn tarieven constant. Er is nu een formule “Belgisch voetbal” en “International Sports” van telkens 9,95 euro per maand. Wie beiden wil betaalt 14,95 euro voor het “All Sports” pakket. Vandervoort: “Wij hebben één ding niet: de UK Premier League. Dat is eenvoudigweg niet te betalen. Content is voor ons niet de Heilige Graal. Wij denken dat we een mooi aanbod hebben dat heel omvattend is”.
Volgens Vandervoort heeft Proximus een “goede adoptie” van al zijn optiepakketten, ook van de Wanagogo-formule voor kinderen, de samenwerking met Studio 100 die op 1 maart live is gegaan.
Nog geen akkoord over pyloontaks tegen investeringen
Sinds het grondwettelijk hof in mei de Waalse taks op gsm-masten heeft vernietigd, onderhandelen de operatoren met het Waalse gewest over een oplossing. Voormalig Orange Belgium-CEO Jean-Marc Harion zei eerder deze maand dat er een akkoord in de maak was om de taks te schrappen in ruil voor 15 miljoen aan investeringen in Wallonië. Volgens CEO Dominique Leroy van Proximus “evolueert de dialoog, maar is er nog geen akkoord”. Volgens haar is er binnen de Waalse regering nog een probleem omdat de afschaffing van de taks het gat in de Waalse begroting zou verdiepen. Na de uitspraak van het grondwettelijk hof nam Proximus in het tweede kwartaal alvast een provisie van 15 miljoen euro terug, die in 2015 voor de taks was aangelegd.
De Belgische staat heeft 53,51 procent van Proximus of 180.887.569 aandelen. Na de bekendmaking van de resultaten sloot het aandeel vandaag 1,06% lager op 27,915 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier