Palmyra Brands: van rusthuizen tot augurken
Palmyra Brands treedt voor het eerst uit de schaduw. De Antwerpse investeringsmaatschappij wordt geleid door vier broers Van den Brande die hun sporen dik hebben verdiend in de rusthuissector en schuil gaan achter de seniorenzorggroep Armonea.
Palmyra Brands treedt voor het eerst uit de schaduw. De Antwerpse investeringsmaatschappij wordt geleid door vier broers Van den Brande die hun sporen dik hebben verdiend in de rusthuissector en schuil gaan achter de seniorenzorggroep Armonea.
In 2008 sloeg de rusthuisgroep Van den Brande de handen in elkaar met Restel Résidences, onderdeel van de holding Verlinvest, en was Armonea geboren. Een jaar later richtten de broers Lode (48), Jan (50), Dirk (53), en Peter (56) Van den Brande de holdingmaatschappij Palminvest op. Die werd later herdoopt in Palmyra Brands.
Drie jaar later na de lancering telt Palmyra Brands negen participaties, waarbij de rusthuissector en aanverwante bedrijven nog altijd 85 procent van de investeringen vertegenwoordigen.
“Maar de diversificatie is toch behoorlijk snel gegaan”, stelt CEO Lode Van den Brande. “We zitten onder meer in haute couture met kleinere volumes maar grotere marges , maar even goed in augurken, in de voedingssector met zijn lage marges.”
“Aan rusthuizen verbonden zaken zijn voor Armonea. Dat zijn we met onze partner Verlinvest overeengekomen. Alles wat met rusthuissector doen, doen we gezamenlijk. Alle andere activiteiten moeten dus ook totaal anders zijn.”
Daarom ook dat Lode Van den Brande geen rolmodel ziet voor Palmyra. Het bedrijf vaart resoluut een eigen koers. “We gebruiken ons buikgevoel en gezond verstand”, klinkt het.
De broers vertrouwen in eerste instantie op hun netwerk om interessante dossiers op het spoor te komen. Zo werd het augurkenbedrijf Sourz aangebracht door een adviseur en het modebedrijf Les Hommes door een bankier. En in Tsjechië ging Palmyra Brands aan de slag met het verpakkingsbedrijf Mediap, omdat broer Peter is gehuwd met een Tsjechische.
Een vuistregel voor de omvang van de investeringen is er niet, maar tot nu toe werd meestal 5 à 6 miljoen gepompt in de dochterbedrijven. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Les Hommes en bij Sourz, dat zijn productie in India heeft. Het Tsjechische Mediap en Cemart kregen een injectie van zowat 2 miljoen euro.
Palmyra Brands, dat via het vloervernieuwingsbedrijf Balt Floor ook actief is in Litouwen, totaliseerde vorig jaar 205 miljoen euro aan bedrijfsinkomsten. De maatschappij heeft een eigen vermogen van ruim 85 miljoen euro en houdt ook zowat 30 miljoen aan obligatieleningen achter de hand. In elk bedrijf waarin het investeert, heeft het de meerderheid van de aandelen. Met uitzondering van Armonea waar het 50 procent heeft.”
Over de verre toekomst van Palmyra liggen geen plannen op tafel. Voorlopig wordt gewerkt met het eigen familievermogen. Het vreemd vermogen op de balans bedraagt ongeveer 10 miljoen euro. Lode Van den Brande sluit in ieder geval niet uit dat het kapitaal naar aanleiding van een grote operatie wordt opengesteld. “Het zou een beetje contradictorisch zijn dat we aan andere mensen vragen of we in hun kapitaal kunnen stappen, en we dat voor onszelf niet zouden toelaten”, zegt de CEO. Maar de familie wil hoe dan ook de meerderheid in Palmyra Brands behouden, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier