Orange heeft meer klanten, maar minder winst
Abonnement per abonnement blijft Orange groeien, maar de winst volgt niet. Betere groothandelsvoorwaarden en abonnees van operatoren zonder eigen netwerk zullen daaraan verhelpen, belooft het bedrijf.
Het aandeel van Orange Belgium ligt tegen de vlakte, sinds de aankondiging dat er mogelijk een vierde mobiele operator op de markt komt. Toch won het bedrijf dankzij zijn verbeterde, ‘onbeperkte’ tariefplannen netto 26.000 nieuwe klanten met een mobiel abonnement in het tweede kwartaal. Dat is beter dan de groei met 21.000 in dezelfde periode een jaar geleden en merkelijk beter dan de stijging met 16.000 in het eerste kwartaal. Het prepaidsegment verloor slechts 6000 klanten, het laagste cijfer in elf kwartalen.
“In de eerste helft van 2018 hebben we bewezen dat we als bold challenger (boude uitdager) een bres kunnen slaan in het status quo van de markt, ten voordele van onze klanten”, noteert CEO Michaël Trabbia van Orange Belgium bij die cijfers.
Zwakkere stijging in tv
Op het kabelfront, waar Orange capaciteit op de vaste netwerken van Telenet en VOO doorverkoopt, steeg het aantal klanten met een bescheiden 14.000. Dat was lager dan de 15.000 klanten van een jaar geleden en de 17.000 van het eerste kwartaal. Orange heeft er nu 136.000, een peulschil vergeleken met het aantal tv-abonnees van Proximus (1,57 miljoen eind maart) en Telenet (2,01 miljoen). Ter verzachting van de relatief zwakke vooruitgang voert het management aan dat het de stijging haalde “zonder promotie”.
De 136.000 tv- en internetklanten betekenen wel ook 207.000 mobiele klanten voor Orange, of 1,5 simkaarten per huishouden met een kabelabonnement. Dat is nu 9 procent van hun totale aantal mobiele abonnementen.
De omzet uit die convergente vaste plus mobiele abonnementen steeg met 2,4 procent per abonnement, tot 73,7 euro, vergeleken met het tweede kwartaal van 2017. Bij de zuivere mobiele abonnementen daalde de omzet licht met 0,9 procent op jaarbasis tot 21,3 euro per abonnement. Orange wijt dat enerzijds nog altijd aan de herziene roamingreglementering. Anderzijds verbetert wel de klantenmix, met meer tariefplannen in het midden- en het hogere tariefsegment. Dat compenseert het roamingnadeel enigszins.
Klanten lusten de onbeperkte formules van Orange. Dat blijkt niet alleen uit de stijgende abonneecijfers, ook uit het verbruik. Per smartphone versurfen ze nu 2,6 gigabyte per maand, een stijging met 46 procent in zes maanden.
Orange kan zich vrijgevigheid permitteren, omdat het massa’s vrije capaciteit heeft op zijn netwerk. De abonnees van Lycamobile en Telenet zijn overgezet naar het Base-netwerk, waardoor het aantal mvno-gebruikers (abonnees van operatoren zonder eigen netwerk) van Orange eind maart gedaald was van ruim 2 miljoen eind 2016 tot nog 210.000 eind maart 2018.
Omzet stijgt, winst blijft achter
De stijging van het aantal eigen abonnees zorgde bij Orange voor 3,1 procent meer omzet in het tweede kwartaal, vergeleken met een jaar geleden. Als we de mvno-situatie buiten beschouwing laten en kijken naar de loutere retailomzet, was de stijging zelfs 7,2 procent. De totale omzet in de eerste helft van 2018 steeg van 607,4 miljoen euro in 2017 tot 619,6 miljoen euro (+2%).
Een probleem is dat de omzetstijging zich niet vertaalt in meer cash. De aangepaste courante bedrijfskasstroom (ebitda) daalde in dezelfde periode met 13 procent tot 127,3 miljoen. De daling in het tweede kwartaal was zelfs -14,6 procent. Orange wijst opnieuw naar de impact van de roamingdiensten en het verlies van de mvno-klanten. Ook het kabelaanbod woog op de resultaten, met nu een ebitda-verlies van -10,8 miljoen in de eerste jaarhelft, tegenover -9,8 miljoen een jaar geleden. En dat ondanks verbeterde processen en minder verloop, stipt Orange aan.
De nettowinst kelderde met 78 procent tot 4,4 miljoen in het halfjaar. De investeringen bleven stabiel en de schuld blijft met 305 miljoen euro een mooie 1,1 keer ebitda. Geen zorgen op dat front.
Beter nieuws op komst
Voor betere resultaten is het wachten op de regulatoren en nieuwe mvno-klanten. De toezichthouders staan klaar om de kabeloperatoren te verplichten hun aanbod goedkoper ter beschikking te stellen aan Orange, maar het effect daarvan is voor volgend jaar. Ook zal Orange dan de vrijheid hebben om een louter-internetaanbod te lanceren. Nu kan Orange alleen internetbundels met tv verkopen.
Orange sloot ondertussen ook een mvno-overeenkomst voor vijf jaar met Medialaan (Jim Mobile en Mobile Vikings), dat begin 2019 zijn ongeveer 365.000 klanten zal overzetten van Base naar het Orange-netwerk.
Zelfs op het roamingfront verwacht Orange verbetering. “De bruto-impact van de Europese roamingverordening zal in de tweede jaarhelft bijzonder beperkt zijn, en zelfs kunnen worden gecompenseerd door de prijs-volume-elasticiteit”, meldt financieel directeur Arnaud Castille. Wat vrij vertaald betekent dat roamers geld zullen binnenbrengen, in plaats van geld te kosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier