Orange brengt ook nieuw winkelconcept
Nu Orange ook tv en internet verkoopt, is het tijd om de verkooppunten anders te ontwerpen.
Mobistar is al klaar met de transformatie van zijn winkels in Orange-winkels. Die is tegen een tempo van tien per dag uitgevoerd. “Tamelijk sportief”, lacht programmadirecteur Jan Heyens. Deze week worden de winkels-in-winkels nog omgevormd. Daaronder de 36 Carrefours en 24 MediaMarkten. Orange heeft ongeveer 250 verkooplocaties.
Ook het winkelconcept zal veranderen, nu Orange vanaf 1 juni in het hele land ook digitale televisie en internet verkoopt. Het ‘smart store’-model die de groep daarvoor uittest in zijn Belgische hoofdkwartier is 131 vierkante meter groot.
Dat is een stuk groter dan het gemiddelde van 45 tot 50 vierkante van de Mobistar-winkels. Het zal niet mogelijk zijn alle winkels om te vormen volgens het concept, bevestigt Heyens. “Je moet een zekere oppervlakte hebben. 130 vierkante meter is groot genoeg om alles te laten zien.” CEO Stéphane Richard van Orange wil tegen 2018 duizend modelwinkels hebben in zijn imperium van 250 miljoen gebruikers – er is er al één in Cairo. Volgens Heyens zijn momenteel veertig ‘smart stores’ in Europa.
Belevingswinkels
De winkels zijn ingedeeld volgens de types van gebruikers, met een tv-hoek met oranje zitjes, een hometrainer met smartwatches en fitnessattributen, een afdeling voor het slimme huis, 4G-wifi-routers voor in de wagen en vooral veel tablets en smartphones.
Mobistar belooft dat elk toestel in de winkels live zal zijn, met daarnaast schermen waarop klanten de prijs en andere informatie kunnen opzoeken. De idee is meer naar belevingswinkels te gaan dan naar harde verkoop. Plaatsen waar nieuwe handelsruimtes worden ontwikkeld, zoals Docks of Uplace, zijn goede kandidaten. Een echte grootte ligt niet vast. Heyens: “Op de Champs-Elysées hebben we er een van 400 vierkante meter.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier