Orange Belgium heeft al de helft meer kabelklanten
Orange Belgium ligt op koers om 10 procent van de Belgische tv-distributie in handen te krijgen, meent CEO Michaël Trabbia. Het eerste trimester sloot af met 49.800 kabelabonnees, een stijging met 49 procent.
De omzet van Orange Belgium, Luxemburgse activiteiten inbegrepen, daalde in het voorbije kwartaal 0,7 procent tot 307,2 miljoen. De dienstenomzet steeg 0,6 procent tot 274 miljoen euro. Dat was te danken aan de 14,3 procent hogere omzet uit vaste diensten zoals internet en kabel-tv, tot 20,7 miljoen euro. Buiten de omzet uit diensten haalde Orange ook nog eens 27,1 miljoen euro inkomsten uit de verkoop van mobieltjes, een daling met 13 procent.
Over het eerste kwartaal steeg de gemiddelde maandelijkse opbrengst per Belgische abonnee met 1,1 procent tot 28,9 euro. Het aantal abonnees bleef nagenoeg vlak op 2,25 miljoen.
Het aantal Belgische klanten met prepaidkaarten daalde met 46.500 tot 676.600. Die verbruikten ook 5 procent per maand minder, tot 11,1 euro. Operatoren doen grote moeite om prepaidkaarten om te zetten in abonnementen. Dat de kaartbezitters nu ook hun identiteit moeten laten registreren, helpt die strategie.
Wellicht belangrijker voor beleggers is dat de derde operator, inclusief de kleine Luxemburgse activiteiten, zijn courante bedrijfskasstroom (ebitda) met 3,6 procent kon verhogen, op vergelijkbare basis, tot 72,2 miljoen euro.
Orange Belgium verwacht nog dit jaar zijn aantal LOVE-abonnees te verdubbelen tot 100.000. LOVE is het alles-in-éénaanbod van Orange, met tv, mobiel en internet, dat in februari is uitgebracht. Het bracht dit trimester 16.400 kabelabonnees en ook nog eens 21.000 mobiele abonnees naar Orange.
Orange blijft bij zijn verwachtingen voor 2017: groei in de dienstenomzet en een ebitda van 290 tot 310 miljoen, ondanks de afschaffing van de roamingtoeslag dit jaar. Die zou Orange 31,9 miljoen euro aan ebitda kosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier