Ook Belgen profiteren van NSA-afluisterschandaal
ContactOffice, een Brusselse leverancier van mail-, agenda- en andere virtuele kantoorfaciliteiten in de cloud, profiteert van de onthullingen van Edward Snowden over het Prism-afluisterprogramma van het Amerikaanse NSA, zegt gedelegeerd bestuurder Patrick De Schutter.
Binnen een week na de artikels in The Guardian en de Washington Post zei ContactOffice dat het overspoeld werd met vragen van prospecten om hun gegevens te migreren vanaf diensten zoals Google, Yahoo of Microsoft, die door Snowden als NSA-doelwit waren genoemd.
“Onze servers staan in een datacenter in België. Er zijn geen onderaannemers die toegang hebben tot die servers en geen derde partijen die bij de gegevens kunnen. We geven enkel toegang op bevel van een rechter”, verzekerde De Schutter. “Zelfs als een indringer binnen zou geraken, zou hij er niet in slagen de gegevens van een bepaalde klant te lokaliseren.”
Twee maanden later bevestigt De Schutter dat “de verschuiving naar spelers zoals ons zich lijkt te bevestigen, de migratieaanvragen blijven komen”. Deutsche Telekom en United Internet lanceerden zopas een Duitse veilige e-maildienst.
ContactOffice Group, dat ook een Franse vestiging heeft, had in 2012 bijna een miljoen euro eigen vermogen, geen schulden en een stabiele brutomarge van 698.000 euro. Het veertien jaar oude bedrijf overleefde de dotcomcrisis en heeft naast De Schutter, Arnaud Huret en Karim Chouikri (NetHolding) ook Brice Le Blévenec (Emakina) en Jean-Marie Josi (Sofidelux) in het bestuur.
In de VS doekte de provider van versleutelde e-mails Lavabit (die door Snowden was gebruikt) zichzelf begin augustus op na een informatieaanvraag van de overheid. Silent Circle, een soortgelijke Amerikaanse provider, wiste de mails van zijn klanten nog voor de overheid kon aankloppen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier