Ontwerpstudio Pinkeye wordt WeWantMore: ‘Ontwerpen is geen doel meer, maar een middel’
Na twaalf jaar verandert Pinkeye zijn identiteit en naam in WeWantMore.De nieuwe naam drukt de nieuwe werkwijze van de ontwerpstudio uit.
De voorbije twaalf jaar is de studio volwassen geworden. “We hebben onze focus continu vernauwd. In plaats van de vergankelijke quick wins van in het begin werken we nu aan designprojecten waarmee onze klanten op lange termijn concurrentieel kunnen blijven. Omgekeerd maakt dat ons minder vatbaar voor concurrentie, want we bieden een intellectuele, moeilijk te kopiëren meerwaarde”, vertelt Luc Heylen, managing partner bij WeWantMore.
1 : Klanten vroeg genoeg inschakelen
Voor Luc Heylen en Ruud Belmans, twee van de vier partners van WeWantMore, betekent de ommezwaai in eerste instantie een symbolisch breekpunt. Het bedrijf had bij de oprichting geen duidelijke visie, meent Belmans, creatief directeur bij WeWantMore. “We namen alles aan, vooral veel snel visualisatiewerk voor grote bedrijven. Dat stond mooi op ons palmares, maar we werden het slachtoffer van onze eigen snelheid. Klanten schakelden ons pas laat in, waardoor onze meerwaarde beperkt was. Onze klanten bepaalden grotendeels wat wij deden.”
WeWantMore had volgens Trends Top in 2017 een brutomarge van 1,6 miljoen euro, met 129.695 euro winst. “Terwijl interieurarchitectuur de eerste drie tot vier jaar niet rendabel was, palmt het nu de helft van de omzet in”, zegt Luc Heylen. “We merkten een paar jaar geleden dat veel creatieve beslissingen vaak al waren gemaakt, terwijl die naar ons gevoel niet altijd klopten. De meeste klanten wilden hun hele ideeëngoed niet meer omgooien. Toen hebben we beslist dat we veel eerder in het creatieve proces van onze klanten betrokken wilden worden”, zegt Belmans.
2 : Specialisten in dienst nemen
“In 2010 stelden we ons de vraag of onze manier van werken niet te volatiel was. Enerzijds hebben we ervoor gekozen in functie van een merk te ontwerpen in plaats van ons te laten leiden door onze smaak. Anderzijds wilden we de studio op lange termijn solvabel maken en er een echt bedrijf van maken”, vertelt Luc Heylen, die in 2007 als zakelijke vennoot bij het team kwam. “Hoewel we op dat moment veel schouderklopjes kregen en het financieel goed liep, hebben we ons gespecialiseerd in branding en het interieurontwerp van retail- en hospitalityzaken (het professioneel ontvangen van gasten, bijvoorbeeld op een congres, nvdr). Om die ambitie waar te maken werd Tom Vanhemelrijck als vierde partner aangetrokken, zodat de klanten op een professionele manier konden worden begeleid. Anderzijds werd de studio hervormd in twee departementen, en namen we in plaats van allrounders vakspecialisten aan.”
3 : Bewust ‘ja’ zeggen
“Als we nu nog een opdracht aannemen, dan zeggen we daar heel bewust ‘ja’ tegen. We willen er onze tijd voor nemen, en de projecten moeten een uitdaging voor onze mensen zijn. Dat zijn we hun verschuldigd. Doordat we vroeger in het project betrokken zijn, kunnen we ervoor zorgen dat alle elementen van het merk op elkaar zijn afgestemd. Ontwerpen is niet langer een doel, maar een middel. Eerst onderzoeken we de case, pas daarna kunnen we een juist ontwerp maken”, besluit Belmans.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier