One Million Club: Marcando helpt kmo’s webshop integreren

Thomas Smolders medewerker Trends

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.

Wanneer kleine of middelgrote bedrijven een webshop of bestelplatform willen dat gekoppeld is aan hun ERP-pakket (softwaresysteem om hun belangrijkste processen te automatiseren), komt daar vaak heel wat werk bij kijken. Encima, een webagentschap gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale applicaties, kreeg steeds vaker de vraag onlinewinkels met zo’n koppeling te maken. Zo ontsproot aan het twintig jaar oude West-Vlaamse bedrijf de start-up Marcando. “Kmo’s die online aan bedrijven willen verkopen, worstelen heel vaak met dezelfde problemen”, zegt Dirk Versavel, managing director van Encima en de CEO van Marcando. “Omdat het onnodig is dure systemen op maat te laten ontwikkelen, besloten we een saas-product (softwareabonnement, nvdr) te bouwen. Zo is Marcando ontstaan.”


Aanvankelijk werkte het team van Encima aan de ontwikkeling van Marcando, maar sinds april 2021 heeft de start-up een eigen team dat er volledig op kan focussen. Dirk Versavel: “We begonnen met tien klanten, maar intussen draaien al 140 webshops op ons platform.”


Marcando haalde geld op bij onder andere de bank KBC, het durf- en doebedrijf PMV en het West-Vlaamse investeringsfonds Seastar Capital. “Zo kunnen we dit jaar nog kunnen groeien naar 250 klanten”, besluit Dirk Versavel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content