Guud biedt vrouwen inzicht in menstruatiecyclus
Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Drie vierde van de Belgische vrouwen weet weinig over haar menstruatiecyclus en de bijbehorende hormonen. Daarom lanceerden Morgane Leten en haar man, Jan Deruyck, in 2020 Guud, dat vrouwen op verschillende manieren wil ondersteunen. “We zijn begonnen door, samen met experten, online informatie te delen over menstruele en hormonale gezondheid”, zegt Morgane Leten. Die blogs en webinars zorgden ervoor dat al snel een community ontstond van vrouwen die elkaar tips gaven over onder andere hun gynaecoloog, premenstrueel syndroom (PMS) of de menopauze.
“Toen die community goed liep, zijn we ermee aan de slag gegaan om voedingssupplementen te ontwikkelen die, naast een gebalanceerde levensstijl, vrouwen kunnen helpen zich elke dag van de maand beter te voelen”, zegt Morgane Leten. “We werken samen met experten met een wetenschappelijke achtergrond om onze producten te formuleren. Zo kiezen we ook voor ingrediënten die wetenschappelijk onderbouwd zijn, zodat we weten dat ze echt goed werken.”
Vorig jaar haalde Guud in een zaaironde 1,7 miljoen euro op bij investeerders als VC Bynd, Conny Vandendriessche (House of HR) en Nathalie Sintobin. Morgane Leten: “De volgende stap is nieuwe producten ontwikkelen, en nog meer inzetten op ons digitaal platform waarmee we vrouwen willen begeleiden. Er zit nog veel potentieel bij vrouwen die overgaan in de menopauze of die een iets minder regelmatige cyclus hebben. Daarnaast zijn we ook meer en meer actief op de Franstalige markt, maar dat heeft tijd nodig.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier