Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
Vandaag werkt één op de twee verkopers met een flexibel verloningssysteem waarbij hun vaste loon wordt aangevuld met commissies. Vaak worden die afspraken op voorhand vastgelegd in een statisch Excel-bestand en pas na weken of maanden opnieuw bekeken. Daardoor botsen verkopers en leidinggevenden geregeld op frustraties, vooral door het gebrek aan transparantie en communicatie.
Om die blinde vlek weg te werken, lanceerden Ludovic Diercxsens (CEO), Andres De Jonge (CTO) en Tom De Kooning (CPO) in juni het platform Driven. Salesmedewerkers krijgen er in real time een overzicht van hun doelen en de bijbehorende commissies. Leidinggevenden stemmen targets en beloningen af met hun teams, onder meer op basis van live data uit vorige kwartalen of jaren. Zo helpt Driven bedrijven om hun commissies beter in te zetten en de prestaties van verkopers te verbeteren. Daarnaast geeft Driven managers een duidelijk beeld van hoe commissies en doelen wegen op de winstgevendheid van het bedrijf. Met de AI-assistent kunnen ze cijfers analyseren. Zo kunnen ze hun plannen voortdurend bijsturen en blijven de verwachtingen van verkopers en management op elkaar afgestemd.
CEO Ludovic Diercxsens legt uit: “Driven is dé tool om verkopers te motiveren met slimme incentives. Je ziet meteen hoe een bepaalde beloning impact heeft op de motivatie van een verkoper. Door doelen zichtbaar te maken en eerlijk te verdelen weet iedereen in het bedrijf waar ze naartoe werken.”
Driven zette eerst stevige stappen in de accelerator Start it @KBC. Nu haalt de zevende start-up uit de StarApps-stal 1,5 miljoen euro op in een ronde geleid door Pitchdrive. Ook het investeringsfonds Newschool VC stapt in, samen met enkele zwaargewichten uit de Gentse techscene, zoals Jeroen de Wit (Teamleader), Gilles Mattelin, Jorn Vanysacker en Wouter Van Respaille (Henchman) en Matthias Geeroms (Lighthouse). Met dat kapitaal willen de oprichters volop blijven investeren in productontwikkeling en groei.