Onderzoek uitbesteden naar het buitenland loont

© reuters
Roeland Byl redacteur bij Trends

Bedrijven die hun onderzoek en ontwikkeling outsourcen naar het buitenland, zijn innovatiever dan bedrijven die hun O&O binnen de eigen landsgrenzen houden.

Dat blijkt uit een Brits-Frans onderzoek van Michael Mol van de Warwick Business School en Olivier Bertrand van de SKEMA Business School.

Beide wetenschappers hielden 6015 Franse ondernemingen tegen het licht voor de periode van 1995 tot 2004. Uit hun onderzoek blijkt dat bedrijven die hun O&O-leveranciers uitsluitend in hun thuismarkt zochten, vooral minder succesvol zijn in productinnovatie. Voor het vernieuwen van bedrijfsprocessen is het verschil kleiner.

De resultaten van de studie staan in een paper in Strategic Management Journal. Omdat de interesse in het uitbesteden van onderzoek toeneemt, is het belangrijk om de implicaties van het fenomeen beter te begrijpen, zo stelt professor Michael Mol. “Meestal wordt outsourcing van onderzoeksactiviteiten naar het buitenland gezien als een middel om kosten te besparen. Uit ons onderzoek blijkt dat het een middel is om de innovatie op te drijven.”

In hun onderzoek bestudeerden Mol en Bertrand enkel de outsourcing van onderzoeksactiviteiten naar andere Europese landen. Gegevens over de recente trend om onderzoeksactiviteiten ook uit te besteden naar lageloonlanden als India, ontbraken in de data van het onderzoek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content