Dear digital neemt sectorgenoot Mainframe Monkey over. De Gentse scale-up wil zo de go-to-partner worden voor het groeiende aantal grote organisaties die met het Waalse softwarebedrijf Odoo in zee willen gaan.
Dear digital is een digitaal agentschap dat kleine en middelgrote bedrijven adviseert bij de bouw van hun webshop. In de backoffice van die webshops wordt gebruik gemaakt van enterprise resource planning (ERP), een systeem dat bedrijfsprocessen binnen de organisatie automatiseert en verbindt. Het bekendste voorbeeld in ons land is Odoo, dat als eerste Waalse unicorn midden vorig jaar op bijna 4 miljard euro werd gewaardeerd.
“Het is niet zo makkelijk om zulke ERP-systemen in e-commercebedrijven te installeren”, zegt Niels Desot, medeoprichter van dear digital. “Daar zijn doorgaans enkele bedrijfseigen ingrepen voor nodig. Er zijn bijvoorbeeld de complexe processen rond voorraad en logistiek, maar ook het beheer van de rechten of wie welke informatie in de webshop mag zien. Wij staan bedrijven bij om de configuratie en de set-up mogelijk te maken.”
De markt om bedrijven te helpen bij de implementatie van zulke systemen, zoals Odoo en Shopify, is erg versnipperd. Nu zij steeds grotere klanten aantrekken, is er nood aan een consolidatiegolf. Daarom neemt dear digital zijn sectorgenoot Mainframe Monkey over. “We zijn al Odoo-partners”, zegt Desot. “Maar dat bedrijf geeft zelf aan dat zijn klanten groter worden en hun noden dus ook complexer. Daarom zijn ze op zoek naar stabielere ondersteuningspartners, die een professionele dienstverlening kunnen aanbieden, bijvoorbeeld om de klok rond ondersteuning te bieden. Als team van vijf werknemers is dat moeilijk. Daarom moeten we als ondersteunend digitaal agentschap meegroeien. De kans is groot dat we anders in de nabije toekomst zullen worden afgestraft.” Mainframe Monkey-oprichter Yenthe Van Ginneken blijft aan boord en zal zijn technische kennis binnen dear digital inzetten.
Top drie
Door de consolidatie belandt dear digital in de top drie van geprefereerde Odoo-partners. Dear digital telt veertig werknemers en plant de komende maanden een tiental aanwervingen te doen. Concurrent Dynapps blijft met 150 werknemers voorlopig bij uitstek de grootste implementator van Odoo. “Zij lopen een tweetal jaar voor, maar we doen ons best om de achterstand kleiner te maken”, klinkt Desot ambiteus.
Het digitaal agentschap wil dit jaar afsluiten met meer dan 3,5 miljoen euro omzet en een winstmarge rond 15 procent. Bovendien is het bedrijf actief in gesprek met andere partijen om begin volgend jaar verder te groeien.
“Vanaf onze start hebben we een robuuste organisatiestructuur op poten gezet die een fusie- en overnametraject kan dragen, met aandacht voor financiële en hr-administratie, interne aanwervingsmogelijkheden, een schaalbare teamstructuur en geavanceerde marketing- en verkoopmogelijkheden”, besluit Desot. “In de nabije toekomst zullen we de ogen open houden voor gelijkaardige spelers in het Odoo- en Shopify-landschap die technisch sterk onderlegd zijn en de ambitie koesteren om verder te groeien onder de vleugels van een bredere organisatie. Maar eerst willen we de integratie van Mainframe Monkey in goede banen leiden.”
Lees ook:
Fabien Pinckaers (Odoo): ‘Afschaffen regeling auteursrechten kostte ons 16 miljoen euro’