Netflix betaalt voor toegang tot Comcast-klanten
Operatoren klagen steevast dat diensten als Facebook, Whatsapp of Netflix gratis gebruik maken van hun netwerk. Daar lijkt nu een einde aan te komen. Streamingdienst Netflix betaalt operator Comcast.
Tegen 2020 zullen mobiele operatoren wereldwijd 1,25 biljoen euro investeren om de massale toename in datagebruik aan te kunnen. Dat zegt Jon Fredrik Baksaas van de GSM Association bij de opening van het jaarlijkse congres in Barcelona. De gsm-operatoren willen dat die kosten “evenwichtig” worden gespreid over alle belanghebbenden. Dan kijken ze vooral naar Facebook, Google en andere “over the top”-spelers die goud verdienen met diensten op het internet, zonder de operatoren specifiek te vergoeden voor toegang tot hun abonnees.
Hun gelobby begint nu vruchten af te werpen. In de VS is Netflix door de knieën gegaan. De leverancier van televisie en films op aanvraag heeft met Comcast een “wederzijds voordelige” interconnectie-overeenkomst gesloten die Amerikaanse gebruikers “nog jaren een video-ervaring van hoge kwaliteit” zal bezorgen.
In mensentaal: Netflix betaalt Comcast een onbekend bedrag om zijn signaal te vervoeren over het Comcast-netwerk. De persmededeling van 9 lijnen onderstreept dat Netflix “geen voorkeursbehandeling” krijgt op het netwerk van Comcast.
Volgens een studie van Sandvine uit november is Netflix goed voor 32% van alle downloadverkeer in de VS. Youtube was tweede met 19 procent. Comcast is bezig te fuseren met Time Warner. Het fusiebedrijf zal ongeveer 30 miljoen abonnees hebben, iets minder dan 30 procent van de Amerikaanse markt.
Niet investeren helpt
Het akkoord volgt op stijgende klachten over slechte ontvangst van Netflix-abonnees die de dienst via het Comcast-netwerk ontvangen. Dat deed de vraag rijzen of Comcast niet doelbewust de verbinding met Netflix bemoeilijkte. Het akkoord waarborgt Netflix dat Comcast in voldoende capaciteit voorziet voor de aansluiting naar de Netflix-servers.
Algemeen wordt de deal aanzien als een precedent voor komende akkoorden tussen contentleveranciers en operatoren. Tot nog toe zijn operatoren verplicht van het verkeer op hun netwerk gelijk te behandelen, al proberen voorstellen van de Europese Commissie dat te veranderen. Maar zoals het voorbeeld van Netflix en Comcast aantoont, is het moeilijk om operatoren te verplichten om hun connecties naar contentleveranciers even snel op te waarderen als de vraag stijgt.
Mobile World Congress Barcelona 2014
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier