Neibo wil zijn winst herinvesteren: ‘We geven telecom terug aan de burger’

DRIES VANCAUWENBERGHE "In welke organisaties we zullen investeren, laten we over aan de coöperanten."
Jasper Vekeman medewerker Trends en Moneytalk 

Neibo is een coöperatie die mobiele telecomabonnementen aanbiedt. “Een deel van onze winst gaan we in lokale en duurzame projecten investeren. Geld dat mensen kwijt zijn aan telecom, wordt zo een stukje zinnig geïnvesteerd.”

“Onze oprichter is naar een overheidswebsite gesurft om te kijken wat de basisbehoeften zijn in ons land. Vervolgens is hij nagegaan welke van die behoeftes nog niet in coöperatieve vorm werd aangeboden. Zo overtuigd is hij van de waarde van coöperaties als bedrijfsmodel”, vertelt woordvoerder Dries Vancauwenberghe over het ontstaan van Neibo.

Op welke manier hebt u impact?

DRIES VANCAUWENBERGHE. “Telecom is een basisbehoefte geworden. Het is heel moeilijk om nog zonder telefonie en mobiel internet door het leven te gaan. Het idee achter onze coöperatie is die dienst terug te geven aan de burger.

“We kiezen voor een ander economisch model. We willen niet verlieslatend zijn, maar winst mag niet ten koste van alles gaan. Winst zit voor ons ook in een goede klantenservice met een bereikbaar callcenter in België bijvoorbeeld. Die insteek vind je niet terug bij andere telecomoperatoren. Die zijn meer bezig met de aandeelhouder tevreden te stellen.

‘We tellen 4.500 abonnementen en 3.800 coöperanten’

“We kiezen ook voor lage kosten als je meer verbruikt dan waarin je abonnement voorziet. We willen klanten niet opzadelen met onverwachts hoge facturen. We willen een operator zijn die er echt is voor de mensen. Een deel van onze winst gaan we in lokale en duurzame projecten investeren. Geld dat mensen kwijt zijn aan telecom, wordt zo een stukje zinnig geïnvesteerd.”

Hoe meet u die impact?

VANCAUWENBERGHE. “We kijken naar het aantal abonnees en coöperanten, en in hoeverre die twee groepen overlappen. Er zijn bijvoorbeeld investeerders met een abonnement van het werk bij een andere operator. In de toekomst willen we onze impact ook meten aan de hand van de projecten die we steunen.”

Hoeveel impact hebt u al gehad?

VANCAUWENBERGHE. “We tellen 4.500 abonnementen en 3.800 coöperanten. We hopen vanaf dit jaar ook de eerste duurzame projecten te kunnen steunen. We maken nog geen winst, maar we zijn op de goede weg. In welke organisaties we zullen investeren, laten we over aan de coöperanten. Zij zullen voorstellen mogen doen. We geven wel al een korting aan onze coöperanten. Zo krijgen ze een deeltje van hun investering terug.”

Hoe kunnen beleggers investeren? Tegen welk rendement en wat zijn de risico’s?

VANCAUWENBERGHE. “Je kunt via onze website aandelen kopen, één aandeel kost 20 euro. Voor bedrijven kosten aandelen 100 euro. We willen de korting voor coöperanten laten oplopen tot 10 procent. Het is aan de coöperanten om te beslissen welk dividend ze willen. Als coöperatie is het dividend wettelijk beperkt tot 6 procent. Het voornaamste risico is, zoals bij andere investeringen, dat je je geld kwijtgeraakt bij een faillissement, maar er zijn geen tekenen die wijzen op zo’n scenario.”

Waar dient het opgehaalde geld voor?

VANCAUWENBERGHE. “Dat gaat ons vooral helpen om te groeien. Op middellange termijn is het doel 10.000 abonnees. Een eigen netwerk gaan we niet uitbouwen. Er staan masten en antennes genoeg in het land.”

De auteur is medeoprichter van Duurzaam Beleggen Academy.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content