Mobistar moet 2013 uitzweten

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Mobistar blijft een eigenzinnige koers volgen. Het aandeel koerst al even eigenzinnig omlaag. Wat is er aan de hand?

Mobistar blijft een eigenzinnige koers volgen. Het aandeel koerst al even eigenzinnig omlaag. Wat is er aan de hand?

Inkomstenverlies door regulering. Een straatgevecht om elkaars klanten af te pakken. Gebrek aan een goede bundel met internet en televisie. Een aandeel dat uit de Bel-20 verdwijnt. Dat is de achtergrond voor de halvering van de beurskoers van Mobistar in het jongste jaar. Zijn omzet viel vorig jaar 0,4 procent terug tot 1,65 miljard, de nettowinst daalde 16 procent tot nog 185,7 miljoen.

Abonnees van Mobistar betalen nu gemiddeld 10,55 euro per maand minder door de Europese en Belgische regulering van de jongste zes jaar. De prijsconcurrentie deed in diezelfde periode nog eens 21,91 euro van de maandelijkse gebruikersfactuur bij Mobistar af.

Dat de operator vorig jaar toch nog gemiddeld 28,7 euro maandelijkse inkomsten per gebruiker overhield, is te danken aan het gestegen verbruik. Maar sinds 2011 is dat niet langer voldoende om de prijsdalingen te compenseren. Inkomsten uit mobiel surfen, de nieuwe groeipool, stegen in 2012 wel met 11,3 procent tot 143 miljoen euro, maar dat rijdt het gat niet dicht. Ook het stijgende sms-gebruik, met vorig jaar nog 5,8 procent meer omzet tot 353 miljoen, is onvoldoende om de omzet op peil te houden.

Ondertussen stijgen de kosten. Om mee te zijn in de race naar een betere ontvangst binnenshuis, moderniseert Mobistar sinds 2011 versneld zijn basisstations. Bovenop houdt de operator 120 miljoen klaar om bijkomende frequenties te kopen en wordt er 150 miljoen geïnvesteerd in de uitrol van 4G, die tegen 2015 80% van de bevolking een “radicaal nieuwe ervaring” moet geven, volgens chief executive officer Jean-Marc Harion.

Klachten

Mobistar was in 2011 met 6342 klachten de topper in het aantal dossiers bij de ombudsdienst. Een belangrijke klacht was dat klanten doelbewust overgehaald werden tot contractverlengingen waarbij hun gratis sms’en drastisch werden beperkt, zonder ze dat wisten. Mobistar beloofde beterschap en investeerde in een betere klantendienst. De lancering van de ‘dierformules’ moest die bladzijde omslaan.

Sinds 1 oktober zijn telecomcontracten wettelijk beperkt tot zes maanden, met kosteloze opzegging. Telenet pikte daar met zijn nieuwe King- en Kong-formules op in en won netto 181.000 abonnees in drie maanden. Mobistar kon zich enigszins troosten. Telenet gebruikt het radionetwerk van Mobistar. Elke klant die Telenet wint, brengt meer centen binnen bij Mobistar, tenzij die klant van bij Mobistar naar Telenet overstapt. Mobistar verloor netto 69.000 eigen abonnees in het vierde kwartaal, maar won er ook 188.000 bij via virtuele operatoren als Colruyt en vooral Telenet.

Maar Mobistar blijft de enige overgebleven operator is die geen interessante bundel van mobiel, internet, televisie en telefonie biedt. Base heeft nu SNOW. Mobistar moet het stellen met zijn onsuccesvolle Starpack van Belgacom-adsl en satelliettelevisie van M7 Group. Starpack is goeddeels verantwoordelijk voor de 147 miljoen euro verlies die Mobistar sinds 2008 over zijn vastelijnsactiviteiten leed.

Mobistar wacht nu op de openstelling van de kabel om met een alternatief te komen. Daarvoor moet wel eerst de rechtszaak over die openstelling achter de rug zijn. Dat is waarschijnlijk pas in 2014. Ondertussen probeert Mobistar de winstdaling te beperken door structureel 100 miljoen kosten te besparen over de periode 2013-2015. Mobistar ziet pas in 2014 een einde aan de afkalvende inkomsten. Groei is voor 2015, wanneer de kabelbundel en 4G op snelheid komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content