Meubelmerk Marie’s Corner lanceert verhuurdienst
Met MC Rent lanceert Marie’s Corner een gloednieuwe dienst, waarmee hotels, restaurants of bedrijven meubels kunnen leasen. Daarmee speelt de Belgische fabrikant van maatmeubilair in op een algemene trend.
De komende vijf jaar wil Mac Ray, zoals het Waverse bedrijf officieel heet, de productie opdrijven van 12.000 naar 24.000 meubels per jaar. Serge Silber en Philippe Vanhemelen namen Mac Ray in september 2016 via een managementbuy-out over van de oprichters.
De groeiplannen van het bedrijf zijn ambitieus en zeker niet vanzelfsprekend in een markt die het moeilijk heeft (zie kader Omzet meubelsector daalde in 2017). Maar een kwarteeuw na de oprichting is het bedrijf er klaar voor, vindt Vanhemelen. De brutomarge schommelde de afgelopen jaren rond 1 miljoen euro, met in 2016 een licht verlies en een positieve cashflow.
“MC Rent zal daar ongetwijfeld toe bijdragen. Niet alleen in hotels en restaurants, maar ook in de bedrijfswereld zien we met de opkomst van het feel at home-gevoel een groeiende markt.”
Elke zetel wordt opgevolgd door één werknemer, die het meubel aan het eindevan de rit signeert
Onderhoud
Terwijl tien jaar geleden ongeveer niemand aan autodelen deed, schieten de nieuwe initiatieven nu als paddenstoelen uit de grond. Ook het leasen van fietsen wint bij bedrijven aan belang. Die evolutie sluit perfect aan bij wat trendwatchers al langer voorspellen. Jongeren willen niet per se zaken bezitten, ze willen liever alleen betalen voor diensten of producten op het moment dat ze ze effectief gebruiken.
De nieuwe dienstverlening van MC Rent sluit aan bij die ontwikkeling. Al ontstond het idee vanuit enkele problemen waarmee de zaakvoerders werden geconfronteerd.
“In de projectwereld vallen de constructiewerken geregeld duurder uit dan gepland en dan blijft er aan het einde te weinig geld over voor het meubilair. Met MC Rent zorgen we ervoor dat bedrijven de aankoop van de meubels niet langer in hun investeringsbudget moeten inplannen. Ze kunnen betalen met hun exploitatie-inkomsten. Bovendien weten ze op voorhand exact hoeveel dat hen zal kosten”, vertelt Silber.
“Daarnaast bieden we sterrenrestaurants of tophotels met de inbegrepen onderhoudsdienst de kans hun meubilair te allen tijde dezelfde perfecte uitstraling te geven. We garanderen hen een regelmatig onderhoud: de meubels worden gereinigd en gerepareerd”, vertelt Vanhemelen.
“Bovendien zorgt dat ervoor dat dezelfde meubels langer dienst kunnen doen, waardoor het bedrijf minder moet investeren, en dat alle meubels op elk moment beschikbaar zijn. Nu gebeurt het vaak dat een stoel bijvoorbeeld vuil is, en het restaurant daardoor een tafel – en dus inkomsten – verliest.”
“Omgekeerd is het voor ons gunstig in contact te blijven met de partner. Dat vergroot de kans dat hij na afloop van het vierjarige contract opnieuw voor ons kiest. Al hebben we voor dat moment in verschillende opties voorzien. Als de meubels nog in perfecte staat zijn, kan het bedrijf ze nog een jaar langer houden tegen een lager tarief of ze overkopen tegen een restwaarde van 10 of 15 procent. Als de meubels niet meer voldoen, halen wij ze op en kunnen we een volledig nieuwe look bedenken. Service en begeleiding winnen steeds meer aan belang. Personaliseren maakt deel uit van ons DNA, dat maakt ons sterker”, vertelt Silber.
Eigen productie
Een ontmoeting met Philippe Simons bracht het hele idee in een stroomversnelling. “Philippe biedt hotels al jaren een verhuurdienst voor tv-toestellen aan. Zo bouwde hij enorm veel ervaring op in de commerciële en de administratieve aspecten. We hebben in korte tijd veel bijgeleerd over bijvoorbeeld de uiteenlopende verwachtingspatronen van de klanten en de behoefte aan een sterke flexibiliteit. Daarom bieden we onze diensten à la carte aan. Aangezien de samenwerking zo vlot verliep, komt Philippe Simons MC Rent versterken”, vertelt Vanhemelen.
Een andere belangrijke pijler die ervoor zorgt dat Marie’s Corner zich na amper een jaar voorbereiding aan dit nieuwe avontuur waagt, is de eigen fabriek in het Spaanse Zaragoza.
“Vroeger werkten we met een Spaanse onderaannemer, maar na problemen hebben we in 2012 beslist onze eigen fabriek op te richten. Dat is een enorme troef, want de fabriek biedt ons de flexibiliteit tot in de kleinste details op maat te werken en ons aan de strikte deadlines van de projectmarkt te houden. Elke zetel wordt opgevolgd door één werknemer, die het meubel aan het einde van de rit signeert. Dat maakt onze meubels nog persoonlijker”, vertelt Silber. “Daarnaast kunnen we de kwaliteit in onze eigen fabriek garanderen.”
In hotels, restaurants en in de bedrijfswereld zien we met de opkomst van het feel at home-gevoel een groeiende markt
Omzet meubelsector daalde in 2017
Met een omzet van 2,39 miljard euro kromp de Belgische meubelsector met 4 procent in vergelijking met 2016. Dat jaar groeide de sector nog met 3,6 procent tegenover 2015. Dat blijkt uit cijfers van Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie.
De daling van vorig jaar zat vooral in de grootste categorie, die stoelen, zitmeubelen, meubels voor de zit-, de eet- en de slaapkamer en tuin- en terrasmeubelen omvat. In de categorie kantoor- en winkelmeubelen was de daling het kleinst, met 1,1 procent.
Al is het verschil met 2016 wel groot. Toen steeg die categorie nog met 7,1 procent tegenover 2015. Ook keukenmeubelen (-3,3%) en matrassen en bodems (-1,6%) gingen achteruit vorig jaar. Opvallend is dat de daling in die categorieën zich vooral in de tweede helft van 2017 voordeed.
Filip De Jaeger, adjunct-directeur-generaal van Fedustria, vindt het verwonderlijk dat de consumentenvraag achterblijft ondanks het verbeterde consumentenvertrouwen. “De vraag bij de traditionele meubelhandel is sterk teruggelopen. Vooral bij de kleinere zaken is dat het geval, de grote zaken blijven status quo.”
Filip De Jaeger kan niet precies zeggen waar de daling aan ligt. Hij verwijst onder meer naar de groei van e-commerce in de meubelsector en verschuivende prioriteiten van mensen, die bijvoorbeeld liever een extra reisje maken dan te investeren in nieuwe meubels.
Opvallend is ook dat de meubelhandelaren zwaar inzetten op promoties. Ze zetten vooral radioreclame in om consumenten met kortingen aan te trekken. De Jaeger: “Een ontwikkeling die niet iedereen even graag ziet, en ook een van de redenen dat de fabrikanten nu meer met merken voor hun producten werken bij de presentatie in de winkels. Op die manier willen ze de spiraal van promoties doorbreken en een marge behouden, ook voor de winkels.” Tot voor kort gingen de Belgische fabrikanten merkloos door het leven. “Dat was ook op de vraag van de handel, omdat met een merkloos aanbod vergelijkingen tussen winkels minder gemakkelijk waren”, zegt De Jaeger. Hij wijst er voorts op dat in zaken met designmeubelen promoties minder of onbestaand zijn. “Daar wil de consument wél de prijs betalen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Mac Ray
-
Maatschappelijke zetel:
Wavre
-
Sector:
Meubelverkoop
-
Toegevoegde waarde:
788512