Kurt De Cat
‘Met klassiek vervoer van a naar b kan de Belgische transporteur het verschil niet meer maken’
H.Essers, de grootste logistiekedienstverlener van het land, versterkt zijn positie op de Duitse farmamarkt met de overname van Kamman Thermologistik. Een slimme zet waar de noodlijdende Belgische transportsector iets kan van leren, oordeelt Trends-redacteur Kurt De Cat.
De acquisitie van Kamman Thermologistik door H.Essers past in de strategie die het Limburgse familiebedrijf al jaren kenmerkt. Vorige maand verklaarde de topman Gert Bervoets nog in Trends dat hij in Europa vooral uitkijkt naar landen zoals Nederland en Duitsland “waar we al transportactiviteiten hebben en we ook actief zouden kunnen worden in magazijnactiviteiten”.
Met Kamman versterkt de Limburgse logistiek groep zijn positie in de regio van Frankfurt. De Duitse farmalogistieker realiseerde in 2014 met 41 medewerkers een omzet van 6 miljoen euro. Kamman heeft een vloot van 24 trekkers en 25 thermotrailers en een magazijn van 2250 vierkante meter. Met deze acquisitie versterkt H.Essers niet alleen zijn farmanetwerk in Duitsland, ook de klantenportefeuille kan met een aantal nieuwe Duitse farmaceutische bedrijven aangedikt worden.
Neerwaartse spiraal
De analyse in de transportsector is bekend. Met klassiek vervoer van a naar b kan de Belgische transporteur het verschil niet meer maken. Zelfs met de huidige lage dieselprijs zijn onze transportbedrijven niet competitief op internationale trajecten. De sector zit al tien jaar in een neerwaartse spiraal en we zien weinig lichtpuntjes aan het einde van de tunnel.
Ook de jongste cijfers van het aantal gereden kilometers dat onderhevig is aan het Europese tolheffingsysteem Maut zijn voor de Belgische transportsector negatief. In het eerste kwartaal van 2015 steeg het aantal ‘Maut’-kilometers met 2,6 procent, terwijl de Belgische transporteurs in dezelfde periode een daling van bijna 5 procent moesten incasseren. Straks krijgen ze ook in eigen land nog een kilometerheffing in de maag gesplitst.
‘Met klassiek vervoer van a naar b kan de Belgische transporteur het verschil niet meer maken’
Investeer in logistiek en knowhow
Transportbedrijven hoeven deze zekere weg naar de ondergang niet lijdzaam te ondergaan. We zien twee uitwegen om het tij te doen keren. En bedrijven zoals H.Essers – al zijn er gelukkig ook heel wat andere voorbeelden – tonen de richting. Een eerste opdracht voor de noodlijdende transportbedrijven is hun dienstenaanbod verruimen. Focus minder op de wielen en zet meer in op logistiek, opslag en goederenbehandeling.
In een hypercompetitieve markt – er is altijd wel een transporteur te vinden die uw lading nog goedkoper van a naar b kan vervoeren – moeten transportbedrijven toegevoegde waarde creëren voor de veeleisende klant. Een niet te missen eerste stap naar extra dienstverlening is investeren in logistieke ruimte, in technologie om de goederen continu te volgen doorheen de hele supplychain en in logistiek talent die zicht heeft op verschillende goederenstromen en marge creëert door in te zetten op kwaliteit, consolidatie en groepage.
Dus niet alleen trucks op de baan sturen, maar ook investeren in vierkante meters magazijnruimte en IT-systemen. Het is in de distributiecentra dat er zogenaamde ‘value added services’ worden verricht. Door de schaalgrootte kunnen die extra diensten (verpakken, labelen, goederen aanpassen aan lokale markten, enzovoort) kostenefficiënt in de markt worden gezet.
Kies voor een rendabele niche
Een tweede opdracht voor wie het in de transport en logistieke sector wil maken, is resoluut kiezen voor een veeleisende maar rendabele niche. “Vis niet in het verkeerde segment en laat je niet uitmelken door je klanten”, hoorden we van een West-Vlaamse transport-CEO.
Als klanten kunnen rekenen op een zeer gespecialiseerd servicemodel, dan levert dat lucratieve langetermijncontracten op. In specifieke niches waar communicatie met de klant en servicegraad cruciaal zijn, is een chauffeur die de Belgische landstalen beheerst geen handicap, integendeel.
Ook met technologie kunnen logistieke dienstverleners het verschil maken. Werken voor een rendabele maar veeleisende niche zoals de farmaceutische sector vergt heel wat investeringen. De transporten en magazijnen zijn beveiligd, gekoeld en worden continu gemonitord. Als logistieke dienstverlener moet je ook gecertificeerde kennis in huis halen om die veeleisende farmaklanten te bedienen.
Dat integrale model kan ook werken in andere sectoren. Zet in op goederenstromen die gevaarlijk, complex of duur zijn. En verzorg de complete logistiek van a tot z, inclusief administratie, voorraadbeheer, service en nazorg. Alleen door de transportbusiness uit te breiden met andere dienstverlenende activiteiten kan de neerwaartse spiraal doorbroken worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier