Meliopus helpt bedrijven met slim gebouwbeheer: ‘Gebouwen zijn er voor mensen’
Meliopus beheert gebouwen op een zo duurzaam mogelijke manier, met als doel hun ecologische voetafdruk te verkleinen. “We willen duurzaamheid verankeren in onze werking”, zegt Johnny Trioen, de medeoprichter van Meliopus, dat onlangs ING binnenhaalde als klant.
De missie van Meliopus is bedrijven te begeleiden naar de meest impactvolle oplossingen in facilitymanagement. Het is sinds 2016 gespecialiseerd in duurzaam gebouwbeheer en daarmee een van de pioniers in ons land. Met slimme gebouwen, efficiënte technieken en mensgerichte facilitaire diensten kunnen bedrijven in sommige gevallen hun ecologische voetafdruk tot 50 procent verkleinen. “We kunnen klanten helpen op diverse manieren”, verduidelijkt Johnny Trioen, medeoprichter en samen met Filip Mollaert de CEO van Meliopus. “Eerst en vooral kunnen we voor organisaties het volledige facilitymanagement overnemen. Zo managen we sinds kort de meer dan 600 gebouwen van ING in ons land.”
Voor zulke klanten heeft Meliopus niet alleen een servicedesk opgericht om het gebouwbeheer vlot mee te monitoren en in goede banen te leiden, maar werkt het ook met een eigen dataplatform voor business intelligence. “Sommige gebouwen hebben tot vijftig verschillende beheersystemen die onder meer de verwarming, de zonnepanelen en de toegangscontrole regelen”, vertelt Johnny Trioen. “Die registreren en produceren een schat aan data. Die bundelen we op één plek om ze te analyseren. De komende maanden gaan we de data ook koppelen aan de gebruikers van een gebouw. Zo kunnen we gebouwen verduurzamen met realtime ingrepen.”
Het wordt dan bijvoorbeeld mogelijk de verwarming of de airco automatisch af te stemmen op de bezetting van een vergaderzaal of een andere ruimte. Of de verlichting kan automatisch doven zodra de laatste medewerker een ruimte verlaat. “In een volgende stap willen we daar ook artificiële intelligentie aan koppelen”, zegt Trioen. “Zo kan een gebouw anticiperen op wie onderweg is. Op dagen waarop veel mensen thuis werken, hoeft allicht niet het hele gebouw opgewarmd of gekoeld te worden, moet er in minder eten voorzien worden en is overal poetsen misschien niet nodig. Daarmee verkleint de ecologische voetafdruk.”
‘Sommige gebouwen hebben tot vijftig verschillende beheersystemen. We bundelen de data op één plek om ze te analyseren’
Johnny Trioen, Meliopus
Meliopus helpt organisaties ook met consulting op weg naar een duurzaam facilitymanagement, onder meer via het opstellen van een lastenboek dat alle noden koppelt aan zo duurzaam mogelijke servicepartners. “Bedrijven benaderen ons soms ook met de vraag hoe ze hun gebouwen CO2-neutraal kunnen maken”, vertelt Johnny Trioen. “Of hoe ze hun afval kunnen reduceren.” Daarnaast helpt Meliopus klanten bij het verduurzamen van hun werkplekken, onder meer om de ervaring voor de medewerkers te bevorderen. Dat is in de wedloop om talent onmisbaar.
Positief beïnvloeden
“Gebouwen zijn er voor mensen en moeten voorzien in hun behoeftes. Wie dat goed aanpakt, bekomt twee voordelen”, legt Johnny Trioen uit. “Enerzijds kunnen bedrijven hun werkplekken aantrekkelijker maken. Dat heeft een positieve impact op de tevredenheid van de medewerkers en dus ook op de productiviteit. Anderzijds kunnen bedrijven hun benodigde oppervlakte vaak 40 tot 60 procent verkleinen. Dat wil zeggen: minder materialen, minder verwarming, minder energieverbruik enzovoort. Een kleiner gebouw heeft ook een positieve impact op zowel de kosten als de ecologische voetafdruk.”
Onder de vlag van practice what you preach hanteert Meliopus een zo duurzaam mogelijk bedrijfsmodel. Medeoprichter Johnny Trioen noemt het een persoonlijke passie. “Al sinds mijn zestiende leef ik vanuit de overtuiging dat we er alles aan moeten doen om minder te consumeren: minder grondstoffen, minder materialen, minder producten en minder energie. Die principes pas ik ook toe op mijn bedrijf en ons personeelsbeleid.” Dat gaat van het kopen van lokale producten, het serveren van seizoensgebonden maaltijden aan de medewerkers tot het inspireren en stimuleren van het gedrag van mensen. “We hebben veertig medewerkers, die elk een gezin en soms kinderen hebben. Dat zijn 120 mensen die we kunnen stimuleren om duurzamer te leven. Zo hebben we met succes een aantal hardnekkige autorijders gemotiveerd de wagen wat vaker thuis te laten en met de fiets naar het werk te komen.”
‘Een kleiner gebouw heeft een positieve impact op zowel de kosten als de ecologische voetafdruk’
Johnny Trioen, Meliopus
De omzet van Meliopus wordt niet vastgelegd in harde doelen. “Louter financiële winst nastreven is een verkeerd uitgangspunt voor ons bedrijf”, meent Johnny Trioen. “Ik werkte voordien 21 jaar als facilitymanager bij AXA. In 2015 kreeg ik een burn-out, waardoor ik een halfjaar buiten strijd was. Dat was voor mij de trigger om een andere weg in te slaan. Voor mij is Meliopus de volgende logische stap in mijn carrière – ook medeoprichter Filip Mollaert bekijkt dat zo. We willen met dit bedrijf zo veel mogelijk klanten en medewerkers positief beïnvloeden, dat is ons doel. Uiteraard hebben we een economisch model, en willen we een cashvoorraad opbouwen om onze werking mee te versterken. Maar toegevoegde waarde creëren en de samenleving verduurzamen zijn onze drijfveren.” Meliopus heeft ook een impactmanager in dienst om die visie te vertalen naar de medewerkers.
Voorsprong vergroten
De komende jaren wil het bedrijf nog een stap verder gaan. Johnny Trioen wil de duurzame denkwijze graag volledig inbedden in de bedrijfsprocessen. “In plaats van klanten een passief gebouw als optie te geven, wordt dat bijvoorbeeld standaard ons eerste voorstel”, zegt de CEO. “We willen duurzaamheid verankeren in onze werking. Dat zal onze voorsprong als een van de duurzaamste Belgische facilitymanagers in de markt nog vergroten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier