Matthieu Boone geeft Lotus Bakeries door aan Jan Boone en Jan Vander Stichele

© belga

Matthieu Boone geeft eind mei officieel de fakkel van Lotus Bakeries door aan Jan Boone en Jan Vander Stichele. Een gesprek met het trio, over koekjes, opvolging in familiebedrijven en vrouwen.

Matthieu Boone kan met een gerust gemoed de fakkel doorgeven op de algemene vergadering van eind mei. Lotus Bakeries kon over 2010 overtuigen, met een omzet van ruim 264 miljoen euro (+ 1,4%), en een reccurent bedrijfsresultaat dat steeg tot 35 miljoen euro, goed voor 13,2 procent ten opzichte van de omzet.

De totale koekjesmarkt kende een lichte groei, en Lotus kon zijn marktaandeel in zijn segmenten (speculoos, gebak en wafels) nog verstevigen. Jan Boone, de zoon van Matthieu, en Jan Vander Stichele, schoonzoon van voorzitter Karel Boone, worden benoemd tot gedelegeerd bestuurder van de beursgenoteerde groep. Jan Boone neemt in het executief comité de rol van CEO op zich, Vander Stichele wordt COO. En Jan & Jan hebben er duidelijk zin in. “Het is onze droom om van speculoos een universeel product te maken.”

Moest de opvolging per definitie onder de familiale aandeelhouders blijven, of zijn er andere opties overwogen? Matthieu Boone: “We zijn er al mee begonnen sinds 1995. We wilden, als dat enigszins mogelijk was, in de directie een familiaal accent. Maar enkel in de directie. Want voor je het weet zit het bedrijf vol familieleden, en dat was niet de bedoeling. Er moest ook eerst een carrière van vijf tot tien jaar buiten het familiebedrijf zijn om te kunnen toetreden. Dat maakt het duidelijk voor iedereen, en het is ook de enige juiste logica. Als het bedrijf een stabiele toekomst wil hebben, moet je de strategie en het bedrijf voorop stellen. Dan pas komt de familie, niet omgekeerd. Familie is verrijkend voor bedrijf, als je je aan strikte regels houdt. Pas dan heb je het voordeel van het geheugen, een stabiliteit en een langetermijnvisie.”

Jan Vander Stichele: “We hanteren de boutade dat de persoon het bedrijf niet nodig mag hebben voor zijn carrière, maar dat het bedrijf wel de persoon nodig heeft.”

Wat zal er veranderen bij Lotus met de komst van de derde generatie? jan Boone: “Niks wezenlijks. Mijn vader gaat wel met pensioen, maar dat is geen ‘machtsoverdracht’, wel een continu proces. We hebben de voorbije jaren gezamenlijk met de directie en het management dit bedrijf ontwikkeld, altijd in overleg.”

Matthieu Boone: “Dat moet ook de sterkte zijn van een familiebedrijf. De continuïteit. Er schuilt vaak een gevaar in een nieuwe CEO die mordicus de strategie omver wil gooien. Dat lijkt misschien dynamisch, maar is het daarom nog niet. De beste dynamische strategie is dynamisch denken in de continuïteit. We hebben altijd zo gewerkt. Hier is geen plaats voor verlichte geesten, laat staan verlichte despoten.”

Matthieu Boone, u hebt er 41 jaar Lotus opzitten. Wat gaat u missen? Matthieu Boone: “De cijfers, en de dagelijkse opvolging ervan. Hoe loopt dat product, die klant en die markt? Je bent daar elke dag mee bezig, en die actie zal ik wel een beetje missen.”

Jan Boone: “En ik die dacht dat je ons zou missen. Maar kijk, we hebben weer iets bijgeleerd.” (algemeen gelach)
Behoren nieuwe overnames tot de strategie?

Behoren nieuwe overnames tot de strategie?Jan Boone: “Voor overnames kijken we naar bedrijven die in hun segment de leider zijn met een eigen sterk merk. Maar het is niet gemakkelijk om de perfecte acquisitie te vinden, we zijn kieskeurig. Momenteel zijn we gefocust op de integratie van de overnames. De resultaten zijn goed. Daar willen op voortbouwen.”

Matthieu Boone: “Elke chef-kok weet dat hij eerst moet zorgen dat de potten in de keuken goed gepoetst zijn voor je aan een nieuwe maaltijd kan beginnen.”

De familiale aandeelhouders controleren bijna 70 procent van het bedrijf. Is een verwatering een optie in het kader van een belangrijke overname? Jan Boone: “Die situatie heeft zich nog niet voorgedaan, en ik zie het ook niet snel gebeuren. Bij voorkeur hebben we uiteraard liever een meerderheid. En ik geloof ook niet dat we dat op vandaag nodig zouden hebben om iets te doen, we hebben voldoende eigen middelen. Maar we willen als familie nooit een obstakel zijn in de verdere ontplooiing van het bedrijf.”

Matthieu Boone: ” “Hoe warm is de zon? Theoretisch kan je dat niet beantwoorden, het is te hypothetisch. Je moet ook zien dat het aanschijn van je bedrijf niet wijzigt. Willen we een ander soort bedrijf zijn? Ik denk het niet.”

Is Lotus een overnameprooi? Matthieu Boone: “Wij wensen daar niet eens gesprekken over te voeren. Want als je begint te praten wek je interesse, en die hebben we niet. Het zou stom zijn om te verkopen, toch? Dat is niet onze ambitie. De bekoring van het geld is niet aan ons besteed.”

Jan Boone: “Een familiebedrijf is toch ook een stuk emotie. Dit is hier begonnen met mijn grootvader. En wij zijn trots dat we dat zoveel jaren later mogen voortzetten.”

Jan Vander Stichele: “En er staan nog zoveel mooie dingen op de planning.”

LD

Het volledige interview met de top van Lotus Bakeries leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content