Als zich een overnamekans voordoet in het boekhoudlandschap, ligt de Noorse softwaregroep Visma altijd op de loer. Vijf jaar na de eerste overname in België – of eerder Vlaanderen – zijn er in ijltempo nog veertien gevolgd. “Het is een kwestie van tijd voor we onze eerste stap in Wallonië zetten.”
“De grootste groei haalt Visma ondertussen uit nieuwe markten, waar België overigens nog altijd één van is”, zegt Marijn van Baar. “We zien hier nog een hoop overnamemogelijkheden en er is het momentum. Enerzijds levert Vlaanderen mooie softwarebedrijven, anderzijds kijken we met veel interesse naar de Waalse markt waar we alleen via klanten aanwezig zijn. Het staat hoog op onze agenda om daar via een overname zelf actief te worden. We zijn met een aantal concrete targets in gesprek, dus het is een kwestie van tijd voor we daar de eerste stap zetten. Dat zal vermoedelijk na de zomer zijn, maar met overnames weet je het nooit.”
Van Baar is verantwoordelijk voor de overnamestrategie van de Noorse boekhoudreus Visma (zie kader De softwaregroep van bijna 3 miljard) in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Sinds hij zes jaar geleden aan boord kwam, heeft de Nederlander ruim zestig overnames en fusies in goede banen geleid. Op Belgische bodem is de acquisitie van de Brusselse boekhoudstart-up Accountable eind april zijn jongste wapenfeit.
Waarom kiest Visma voor die buy-and-buildstrategie in de plaats van zelf afdelingen te openen?
MARIJN VAN BAAR. “Dankzij overnames zijn we sneller actief in de markt. Mochten we bepaalde technologieën zelf ontwikkelen, zou daar veel tijd overgaan. Met acquisities, zoals die van de proactieve adviestool Bizzcontrol of het zelfboekhoudprogramma Dexxter, spreken we in een mum van tijd een nieuwe doelgroep aan. We hebben wel een soortgelijke software in andere markten, maar we investeren bewust in die zogenaamde local heroes. Zij bieden oplossingen die gestoeld zijn op de lokale wetgeving. Het biedt enorme voordelen als je de leider of het opkomende talent in een marktsegment kunt overnemen.
“In België hebben we intussen vijftien bedrijven overgenomen. De puzzel valt steeds beter in elkaar. Toch blijven we altijd op zoek naar bedrijven die ons ecosysteem versterken of een aanvulling zijn op onze portfolio.”
Welke meerwaarde brengt u voor de overgenomen bedrijven?
VAN BAAR. “We brengen een massa ervaring mee, en proberen die te bundelen in de beste aanpak die we voor alle bedrijven inzetten. Als zich een uitdaging voordoet, is de kans groot dat een ander bedrijf daar al eerder mee werd geconfronteerd. De lijnen tussen de verschillende bedrijven zijn behoorlijk kort, waardoor advies snel beschikbaar is.”
De softwaregroep van bijna 3 miljard
Visma is een Noorse softwaregroep die vooral Software-as-a-Service en cloudoplossingen biedt aan bedrijven en overheden. Het bedrijf groeit zowel organisch als via fusies en acquisities in Europa en Zuid-Amerika. De groep is nu actief in dertig landen, met meer dan 16.000 werknemers. De omzet bedroeg vorig jaar 2,8 miljard euro, terwijl de bedrijfskasstroom steeg tot 893 miljoen euro, 27 procent meer in vergelijking met een jaar eerder.
Visma is heel actief in de Belgische markt. De voorbije jaren werden Admisol, Syneton, UseIT-groep, ionProjects, Teamleader, Beeple, Silverfin, Syntegro, Accountants Academy, Lucy (via Yuki), Dexxter (via Teamleader), Mobilexpense, Bizzcontrol, Flowtribe en Accountable overgenomen.
Sinds 2020 leidt Merete Hverven de groep. Zij volgde oprichter Øystein Moan op. Ondanks de agressieve overnamestrategie in België is de softwaregroep hier toch vooral bekend als de titelsponsor van de wielerploeg Team Visma – Lease a Bike.
Al die bedrijven blijven onder eigen naam en met een eigen managementteam opereren. Is dat een bewuste keuze?
VAN BAAR. “Een van onze kernwaarden is ondernemerschap. Het businessmodel van Visma is gebouwd op en rond de ondernemers. Zij staan centraal in onze overnamestrategie, want we willen de identiteit van het bedrijf behouden. Vaak zijn dat ondernemingen die al een sterk merk hebben en een goed imago hebben opgebouwd. Dat is een belangrijke succesfactor en die willen we niet verliezen.
“Daarom houden we de oprichter zo lang mogelijk aan boord. De cijfers spreken voor zich: vijf jaar na de overname is 70 procent van hen nog actief in het bedrijf. We bieden hen ook de mogelijkheid te investeren in Visma op groepsniveau. Dat is een belangrijke hefboom om hen voor de lange termijn op een ondernemende manier betrokken te houden.”
Hoe komen bedrijven op uw radar?
VAN BAAR. “Ondertussen zijn er bijna altijd bestaande relaties met het ecosysteem, wat een introductie of connectie een stuk makkelijker maakt. Daarnaast zijn we als team ook continu op zoek naar mogelijke nieuwe targets, en komen er ook kansen binnen via adviseurs of investeerders.
“Onze overnamestrategie is doorheen de jaren vrij consistent gebleven, al is die in de diepte verscherpt. We leggen nu nog meer de focus op moderne Software-as-a-Servicebedrijven met de focus op clouddiensten, die gezond groeien en een duurzaam groeipotentieel hebben. Mijn team moet dat technische en financiële fingerspitzengefühl hebben om een deal te structureren. Aan het einde van de rit blijkt toch vaak dat de menselijke touche het verschil heeft gemaakt.”

Wordt er een nummer geplakt op het gewenste aantal overnames per jaar?
VAN BAAR. “Als groep hebben we wel een bepaalde ambitie van wat we willen bereiken. We doen jaarlijks dertig tot veertig overnames. Dat is zo’n beetje het target, maar dat staat niet in steen gebeiteld. Fusies en overnames zijn en blijven opportuniteitgedreven, en we zullen nooit op onze standaarden inleveren omdat er een target moet worden gehaald.”
Zijn er al overnames verkeerd uitgedraaid?
VAN BAAR. “Sommige overnames realiseren niet wat we ervan verwacht hadden. Kijk, elk overgenomen bedrijf behoudt zijn eigen managementteam, inherent aan ons businessmodel dat ondernemerschap hoog in het vaandel draagt. Als het even kan, moet de ondernemer de situatie dus zelf oplossen voor die te erg wordt. Visma installeert wel een adviesraad die op strategisch niveau de koers en de targets van het bedrijf bespreekt. Het moet erg raar lopen voor we vanuit de groep ingrijpen, al gebeurt dat natuurlijk soms wel.”
Verschuift de aandacht stilaan naar het zuiden van Europa, met onlangs overnames in Spanje en Italië?
VAN BAAR. “Zes jaar geleden waren we een echte noordelijke speler met onze eerste stappen in Nederland. Vandaag zijn we een Europese groep met ook activiteiten daarbuiten, zoals in Latijns-Amerika. De noordelijke landen en de Benelux blijven bij uitstek de grootste en belangrijkste regio’s in omzet. Daar zien we nu een zekere consolidatie in de markt, dus zullen we niet altijd in hetzelfde tempo overnames kunnen blijven doen. Met de nieuwe markten in Europa, maar ook in Zuid-Amerika en Azië, zijn er echter meer dan ooit enorme kansen om onze groei te versnellen.”
‘Het moet erg raar lopen voor we vanuit de groep ingrijpen bij een overgenomen bedrijf, al gebeurt dat natuurlijk soms wel’
De moedergroep is intussen bijna 3 miljard euro waard. Bestaat er een risico op inmenging van de mededingingsautoriteit?
VAN BAAR. “We hebben in Noord-Europa een dusdanig grote positie dat we er niet langer ongelimiteerd overnames kunnen doen in de marktsegmenten waarin we al actief zijn. Het is ook niet onze intentie om de markt volledig naar ons toe te trekken of om altijd meer van hetzelfde binnen te halen. We kiezen altijd bedrijven die een oplossing toevoegen aan ons ecosysteem, al is enige overlap nooit helemaal uit te sluiten.”
Wat vindt u zo leuk aan de job als verantwoordelijke van die overnamestrategie in onze regio?
VAN BAAR. “Het allerleukste is het continu schakelen met ondernemers. De meesten bouwen één keer een succesverhaal dat in aanmerking komt voor een overname. Ik ben aanwezig op dat levensveranderende moment en bouw aan een deal die voor beide partijen de beste uitkomst biedt. Er zijn weinig jobs waarin je dit tempo en de intensiteit kan terugvinden. Gelukkig presteer ik goed onder druk.”
U stuurt nu zes jaar de M&A-divisie in de Benelux aan. Wat was de leukste overname in België?
VAN BAAR. “Het meest memorabele traject moet de overname van de boekhoudsoftware Silverfin zijn. Dat was onze grootste (320 miljoen euro, nvdr) en ook meest competitieve acquisitie in België. Het was spannend tot de allerlaatste seconde, toen de handtekeningen er stonden. Die overname heeft ons wel een enorme boost gegeven en ons op de kaart gezet in de Belgische markt.”