Marc Beerlandt (MSC Belgium): ‘De maritieme sector en de logistiek wantrouwen elkaar’
De Antwerpse containerbehandelaar MSC verhuist al zijn activiteiten van de rechter- naar de linkeroever. Het Deurganckdok zal er in zes jaar gevuld zijn, voorspelt CEO Marc Beerlandt. De bouw van het nieuwe Saeftinghedok is dus noodzakelijk. Hij relativeert de verkeershinder.
2015 is een kanteljaar voor de Antwerpse containerbehandelaar/rederij MSC, de grootste klant van de haven van Antwerpen. Momenteel leidt CEO Marc Beerlandt een enorme verhuisoperatie van de activiteiten en het materieel van het Delwaidedok op rechter- naar het Deurganckdok op linkeroever. Volgend jaar moet de operatie rond zijn.
Wanneer denkt u dat het Deurganckdok gevuld is en wat betekent dit voor het vrachtverkeer?
Beerlandt: “We zullen in het meest ideale scenario in vijf tot zes jaar het Deurganckdok vullen. Op de kade blijft 55 procent staan voor verdere verscheping. Dat is 4,05 miljoen TEU die vervoerd moet worden. Via het spoor is dat 12 procent en via de binnenvaart 37 procent. Blijft over: 2,2 miljoen TEU die op de vrachtwagen wordt geladen. Een truck vervoert twee containers, wat over 220 werkdagen een effect heeft van 5000 extra trucks per dag of 315 extra trucks per uur voor onze terminal. Gemiddeld, want natuurlijk zijn er ook piekmomenten. En DP World zal ook nog TEU voor zijn rekening nemen. Het geheel zal ongetwijfeld voor wat verkeershinder zorgen. “
‘
Wat’ hinder? Een catastrofe, voorspelt Fernand Huts van Katoen Natie.
Beerlandt: “Hoe vult Fernand zijn magazijnen? Grotendeels met goederen uit onze schepen, die op twee kilometer van zijn installaties aanmeren, in plaats van op tien kilometer op de rechteroever. Wil Fernand liever dat onze diensten naar Rotterdam verdwijnen? Waarop de goederen voor doorvoer naar de rest van Europa weer voor een groot deel via de Antwerpse ring rijden? Half Europa passeert langs de transitzone Antwerpen.”
Huts sprak van ‘gesjoemel en amateurisme’ bij de toekenning van de concessie aan het Deurganckdok. Klopt dat?
Beerlandt: “Heeft hij dat gezegd? Die durft nogal. Fernand is een fenomeen, maar trekt soms conclusies die erover zijn. Hij heeft toch niet te klagen. Katoen Natie doet meer dan de helft van de opslag in de haven.
“In alle havens ter wereld ontvangt men onze volumes met open armen en soms onder betere voorwaarden dan in Antwerpen. Het Havenbedrijf verbetert momenteel zijn corporate governance, omdat topman Eddy Bruyninckx beseft dat dit noodzakelijk is. Antwerpen doet aan klantenbinding en het ene bedrijf krijgt weleens andere voorwaarden dan het andere. Vroeger gebeurde dat vertrouwelijk, vandaag via openbare aanbestedingen met minstens drie kandidaten.”
Meer dan de helft van uw containers is bestemd voor transhipment. Ze blijven dus op de kaai staan om verder met een zeeschip te worden vervoerd. Is dat soort volumes met amper toegevoegde waarde geen verkwisting van de miljarden aan haveninvesteringen?
Beerlandt: “Ze creëren werkgelegenheid. Trafieken trekken bovendien andere trafieken aan. Net omdat Antwerpen de Europese hub is, varen er in vergelijking met het gewicht van de Vlaamse economie relatief veel MSC-boten aan. De industrie profiteert ervan dat er rechtstreekse diensten zijn naar elke plaats op aarde. Weinig Europese bedrijven kunnen een container in negen dagen in New York krijgen. MSC brengt de Vlaamse industrie dichter bij haar klanten en leveranciers. Petrochemische en andere industrieën spelen dat uit als ze op de hoofdzetel investeringen moeten verdedigen.”
Toch noemt u de logistieke behandeling nog te traag.
Beerlandt: “Onze dokwerkers laden de containers efficiënt in het schip, dat tegen een hoge snelheid naar de Verenigde Staten koerst om ze daar op de kade te zetten. En dan gebeurt er niets mee. Mensen vragen me verbaasd hoe het mogelijk is dat goederen pas vier tot zeven weken later in de fabriek van hun klant terechtkomen.
“Rederijen, douane, expediteurs, behandelaars en transporteurs werken naast elkaar. Ze doen elk hun ding, maar door het gebrek aan een efficiënte en snelle uitwisseling van informatie verloopt de logistieke aanvoerketen volgens de normen van de vorige eeuw.
“We praten vandaag veel over supplychainmanagement. Welnu: het bestaat niet. Onze klanten verliezen miljoenen omdat elk voor zich werkt. De maritieme sector en de logistiek zijn een te conservatieve troep die elkaar wantrouwt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier