‘Maak je strategie bekend’

Nikolaas Tahon © Custom Media
Hans Hermans medewerker Trends

Wat kunnen bedrijven leren van de zeven bedrijven die het nieuwe kwaliteitslabel Best Managed Companies in de wacht hebben gesleept? “Ze laten innovatie stromen door hun hele bedrijf.”

Kent uw hele team de strategie van het bedrijf? Weet uw team hoe het daartoe kan bijdragen? Werkt u ook aan innovatie zonder dat u tot de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van het bedrijf behoort? Groeit uw onderneming?

Antwoordt u vier keer ‘ja’? Dan staat uw bedrijf al een stap dichter bij het label Best Managed Companies dat de consultant Deloitte Private en de vermogensbeheerder Econopolis onlangs hebben uitgereikt. De eerste zeven Belgische bedrijven die het label aan hun voordeur mogen hangen zijn CE+T, EASI, E.D.&A., LVD Company, Protime, Vanbreda Risk & Benefits en Vandersanden Group.

Best Managed Companies is geen wedstrijd tussen bedrijven, zoals bijvoorbeeld Great Place To Work. “Het is een coachingtraject waarna een onafhankelijke jury de deelnemers volgens onze criteria doorlicht”, zegt Nikolaas Tahon, managing partner van Deloitte Private. “Ze bekroont de bedrijven die goed scoren op strategie, kennis en kunde, betrokkenheid en duurzame groei.”

Het programma werd 25 jaar geleden in Canada ontwikkeld. Ondertussen werd het ingevoerd in Chili, Ierland, Mexico, Nederland en Italië. Dit jaar springt België mee op de kar. Het doel is managers, directieteams en raden van bestuur van privébedrijven met een omzet groter dan 10 miljoen euro te coachen in hun groei. Vaak gaat het om familiebedrijven.

Betrokkenheid

“Met elk deelnemend bedrijf plannen we drie tot vier coachingsessies van een halve dag”, legt de programmadirecteur van Best Managed Companies in België, Bruno Peelaers, uit. “Daarin dagen we het management uit hun strategie en innovatiekracht te bekijken, hoe hun mensen worden betrokken. Vooraf geven de bedrijven hun sterke en zwakke punten aan.” Econopolis assisteert de vijftien coaches van Deloitte Private met inzichten over actuele tendensen, uitdagingen, veranderend consumentengedrag en disruptieve markten.

Strategie

Met de inzichten uit Canada op zak en de eerste coachingtrajecten achter de rug, merkte Nikolaas Tahon van Deloitte Private op waar Belgische private ondernemingen het verschil maken. “We weten dat bedrijven een grotere kans op succes hebben als hun strategie bekend is en als de mensen weten hoe ertoe bij te dragen”, concludeert Tahon. “Tijdens de coaching gaan we na of de strategie gedeeld wordt in het bedrijf. We vragen het management of de neuzen in dezelfde richting staan. Weet iedereen hoe hij kan bijdragen? Of is de strategie het best kept secret van de CEO?”

“We merken dat de Best Managed Companies innovatie laten stromen door hun hele bedrijf”, zegt Peelaers. “Proactief vernieuwen ze volgens hun visie op lange termijn én volgens wat hun klanten wensen. De beste innovators voeren een intense interactie met hun klanten. Ze laten zichzelf voortdurend uitdagen om het anders te doen.”

Tahon zag ook de grote inspanningen voor hun personeel. “Ze ontslaan niet zomaar medewerkers die niet meer mee zijn. Nee, ze scholen ze om, geven ze een andere job, laten ze groeien en evolueren volgens de markt en hun bedrijf. Zo verwerven ze nieuwe competenties op bijna natuurlijke wijze.”

De uitdagingen

Een struikelblok is dat cultuur en leiderschap in familiebedrijven vaak sterk afhangen van één persoon. “Daar zien we vaak een sterk strategische CEO die bijna de belichaming van de onderneming is”, zegt Tahon. “Dat kan leiden tot grote successen, maar vormt ook een risico voor de duurzaamheid van het succes.”

Een andere grote uitdaging is de diversiteit. “Onze bekroonde CEO’s zijn allemaal blanke mannen, tussen veertig en in de zestig jaar”, stelt Peelaers vast. “We tellen weinig vrouwen en weinig technische profielen aan de top. De diversiteit kan een pak beter.” Een diverser management en directie verhogen de kansen op duurzaam succes, vult Nikolaas Tahon aan. “Het beste voetbalteam draait niet enkel rond de spits. Het heeft ook sterke verdedigers, middenvelders en een keeper. In bedrijfstermen is het beste team ook nog eens het best zo divers mogelijk.”

Dat er maar zeven van de meer dan twintig bedrijven die het coachingtraject doorliepen het label behalen, ligt ook aan de aandacht van de jury voor duurzame groei. “Dat is logisch”, weet Peelaers. “Veel bedrijven namen deel aan het programma omdat ze in een veranderingstraject zitten. Pas op termijn zullen ze groei noteren.”

BRUNO PEELAERS
BRUNO PEELAERS “De beste innovators voeren een intense interactie met hun klanten.”© GF

Partner Content