Vrije Tribune
‘Lufthansa zet reisindustrie en bedrijfswereld voor het blok’
Volgens Veerle Denaux, CEO van FCm Travel Solutions Belux, maakt luchtvaartmaatschappij Lufthansa misbruik van haar dominante machtspositie en zet ze de reisindustrie en het bedrijfsleven voor het blok.
De aankondiging van Lufthansa sloeg in als een bom in de reissector: vanaf 2 september rekent de luchtvaartmaatschappij een toeslag van 16 euro voor elk ticket dat via een reservatietool wordt geboekt. Zo’n reservatietool is onmisbaar voor reisagentschappen en ondernemingen die wekelijks of zelfs dagelijks zakenreizen vastleggen. De toeslag heeft een grote impact op de Belgische markt, want naast Austrian Airlines en Swiss maakt ook Brussels Airlines deel uit van de Lufthansa Group. Het besluit zet niet alleen de reissector ernstig onder druk, maar benadeelt ook en vooral de bedrijven die gebruik maken van hun diensten. Lufthansa maakt misbruik van haar dominante machtspositie en zet de reisindustrie en het bedrijfsleven volledig voor het blok. De kosten voor zakenreizen zullen de pan uit swingen. Laten we daarom hopen dat de Europese Commissie deze klacht ernstig neemt en snel verdere stappen onderneemt.
‘Lufthansa maakt misbruik van haar dominante machtspositie in de luchtvaartsector’
De beslissing van Lufthansa gaat over de zogenoemde GDS-tools (global distribution system). Die helpt reisagenten en bedrijven om hun reizigers steeds de beste keuze aan te bieden. Het maakt het voor de gebruiker gemakkelijk om ticketprijzen van verschillende luchtvaartmaatschappijen onmiddellijk te vergelijken. Het reserveringssysteem wordt dagelijks gebruikt door talloze reisbureaus en ondernemingen om zakenreizen snel en tegen het beste tarief vast te leggen. De beslissing van Lufthansa heeft tot gevolg dat ondernemingen die internationaal actief zijn en vaak vanuit Brussel reizen, na september al snel tienduizenden euro’s méér zullen betalen. En dat terwijl de tools net bedoeld zijn om de reiskosten zoveel mogelijk te drukken.
‘Lufthansa zet reisindustrie en bedrijfswereld voor het blok’
Lufthansa maakt door het invoeren van deze kost misbruik van haar dominante machtspositie in de luchtvaartsector. Meer dan 50 procent van de vliegtickets die in België geboekt worden, behoren tot de Lufthansa Group. Dat wil zeggen dat voor meer dan de helft van de reizen die vertrekken vanuit Brussel een prijsverhoging zal doorgevoerd worden. Lufthansa hoopt door de toeslag meer boekingen te krijgen via de website, het servicecenter of de ticketcounters op de luchthaven. Helaas is dat alternatief niet meteen een oplossing voor het probleem, integendeel. Dit zorgt ervoor dat reisagenten en ondernemingen veel meer tijd zullen nodig hebben om al de vluchten en prijzen te vergelijken. En we weten allemaal wat dat betekent: meer uren, meer kosten en hogere prijzen.
Zakenreiziger onder druk
Het is als kiezen tussen de pest en de cholera: of je nu boekt via de website of de tool, de prijs stijgt sowieso. Bovendien boeten reizigers in aan service als ze via de website boeken, want meldingen over vertragingen of stakingen komen niet langer binnen bij de reisagent of onderneming. Alleen de luchtvaartmaatschappij heeft dan toegang tot die info, waardoor de reizigers vaak niet of veel te laat op de hoogte zullen zijn over de wijzigingen. Met tijdverlies tot gevolg, en ook dat kost geld. Deze maatregel zorgt voor veel extra kosten en zet de reissector en de zakenreiziger enorm onder druk. Kwaliteit, service en een scherpe prijs-kwaliteitsgarantie zullen eraan moeten geloven, iets waar we in deze prestatiemaatschappij steeds meer belang aan hechten. Daarom roep ik alle betrokkenen op om de krachten te bundelen en deze nieuwe maatregel aan te vechten. De toekomst van de reissector mag niet bepaald worden door de beslissing van één machtige speler. Het is in het belang van onze sector en ondernemend België dat er eerlijk en transparant gehandeld wordt. En net daarom is het een goede zaak dat de Europese vereniging van reisbureaus en touroperators een klacht indient.
Veerle Denaux, CEO FCm Travel Solutions Belux, ondervoorzitster BTO
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier