Luc Huysmans
‘Loodsen zetten zichzelf buitenspel’
“De Vlaamse havens worden gegijzeld door de corporatistische reflexen van een groep ambtenaren”, zegt Luc Huysmans, redacteur bij Trends.
“Kwaliteit en klantvriendelijkheid staan centraal. Met het oog op het algemeen belang, maar steeds rekening houdend met de legitieme behoeften van verschillende soorten klanten, werken we dag na dag aan een dienstverlening op maat.” Zo prijkt het op de website van de DAB (Dienst Afzonderlijk Beheer) Loodswezen, een onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.
Het zal hard zoeken zijn naar een groter verschil tussen woord en daad. In Nederland werd het Loodswezen in 1988 geprivatiseerd. Ook zijn de loodsen er al jarenlang ‘mulitvalent’: ze bevaren het traject van zee tot sluis. De Vlaamse havens daarentegen worden nog altijd gegijzeld door de corporatistische reflexen van een groep ambtenaren, die het concept civil servant volledig hebben uitgehold.
Loodsen zetten zichzelf buitenspel
Prikacties van eerst de Scheldeloodsen, die niet multivalent willen werken, en nadien van de zeeloodsen omdat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) toegeeft aan de eerste groep, zorgden de afgelopen weken voor urenlange vertragingen. Het rapport van Audit Vlaanderen over de inefficiënte werking van de loodsen zou een wake-upcall moeten zijn. In je planning weigeren rekening te houden met het feit dat er op dinsdag- en vrijdagavond structureel meer beloodsingsaanvragen binnenlopen, staat haaks op het begrip klantvriendelijkheid.
Wie met een beetje afstand naar het dossier kijkt, weet dat de loodsen vooral zichzelf buitenspel zetten. Het darwinisme leert dat in de natuur de wet van de sterkste geldt, maar ook dat de soorten die zich het best aanpassen aan veranderende omstandigheden, overleven.
De eeuwige dreiging met acties hypothekeert bij voorbaat elk overleg of poging tot verandering. Als de Vlaamse regering ingaat op de vraag van de Belgische Redersvereniging om het loodswezen te privatiseren, dan weet ze dat dat zal leiden tot wekenlange stakingen. Maar vermoedelijk is het dát, of wachten tot de technologie de loodsen overbodig maakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier