Logistiekedienstverlener Bleckmann: ‘Wij zijn een verlengstuk van de modemerken’

Bleckmann. De logistiekedienstenverlener rekent voor 2025 opnieuw op een omzetgroei van 10 à 15 procent.
Dirk Vandenberghe freelancejournalist en podcastmaker

Als specialist in logistiek voor mode en lifestyle laat Bleckmann mooie groeicijfers zien. Dat dankt het aan een strategie waarbij het volop meedenkt met de klant en zelf met innovatieve ideeën komt. De nadruk lag de afgelopen jaren op duurzaamheid en de verwerking van retourzendingen. “Zo kunnen we onze klanten stimuleren zo duurzaam mogelijk om te gaan met kleding.”

Als u binnenkort online een handtas van DeMellier bestelt, wordt die bij u thuis geleverd in een prachtige geschenkdoos en een draagtas met een strik, helemaal gepersonaliseerd. Die handtassen worden sinds een paar weken verzonden vanuit het logistieke centrum van Bleckmann in Rieme (Evergem) in het Gentse havengebied, waar een deel van de 44.000 vierkante meter van het magazijn exclusief is vrijgemaakt voor de Britse producent van luxehandtassen.

Even verderop wordt de kleding van Dries Van Noten verscheept naar winkels van Milaan tot Tokio. Dat gebeurt vanuit een afgesloten zone, alleen te betreden met een speciale badge. De verzending gebeurt deels met speciale verhuisdozen waarin de kleren op hangers kunnen blijven, zodat de jurken en jassen niet geplooid hoeven te worden. Op de gelijkvloerse verdieping is het dan weer een drukte van jewelste om de retourpakjes van de summer sale van het sportkledingmerk Gymshark te verwerken.

Meedenken

Het verschil in aanpak voor die drie modemerken illustreert perfect waar Bleckmann voor staat, vertelt Kurt Pierloot, sinds 2019 de CEO van de logistiekedienstverlener gespecialiseerd in mode en lifestyle. “Wij denken mee met de klant. De basisprocessen van logistiek zijn allemaal hetzelfde: je krijgt iets binnen, houdt het even in bewaring en stuurt het weer uit. Wat Bleckmann specifiek maakt, is dat wij de klant centraal zetten en voor verschillende klanten een andere aanpak uitwerken, waardoor we een verlengstuk van het merk worden. Wij proberen mee te denken over wat zo’n modebedrijf nodig kan hebben om zijn klanten tevreden te stellen. Bij sommige is dat snelheid: wie bij Gymshark voor middernacht bestelt, wil het morgen al in huis. Maar bij anderen, zoals DeMellier of Dries Van Noten, is de verpakking met een persoonlijke boodschap belangrijker. Wij bekijken voor het bedrijf welke impact dat heeft op de logistiek. Zo doet het ene merk een beroep op avond- en weekenddiensten, terwijl een ander meer behoefte heeft aan een goede inpakker.”

Momenteel werkt Bleckmann aan oplossingen voor de Amerikaanse markt, door de verdeling van goederen te organiseren in de Verenigde Staten zelf in plaats van in Europa. Ook heeft het geïnvesteerd in een jonge onderneming, Global Bridge, die ervoor zorgt dat kleine Europese merken onmiddellijk in de grote winkels en op de grote verkoopplatforms in de Verenigde Staten terecht kunnen. Eerder hielp het al tal van Europese spelers met de douaneperikelen die het gevolg waren van de brexit. “Fashionbrands zijn wel bekende merken, maar het zijn niet altijd grote bedrijven. Zij hebben zelf niet de expertise om bijvoorbeeld zo’n brexitprobleem aan te pakken. Daar helpen wij bij.”


KURT PIERLOOT. “Oké, het verkeer is druk in België en Nederland, maar die centrale ligging nemen ze ons niet af.”

Eenvoudige procedures

Die gespecialiseerde aanpak heeft Bleckmann, een onderdeel van de Turkse logistieke groep Netlog Logistics, de afgelopen jaren geen windeieren gelegd. De logistiekedienstenverlener groeide constant met 10 à 15 procent en rekent ook voor 2025 op een vergelijkbare omzetgroei. “Het doel is dit jaar vlot voorbij 700 miljoen euro omzet te gaan. Dat doen we met 1,4 miljoen vierkante meter aan opslagruimte, verdeeld over een vijftigtal vestigingen, voornamelijk in België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de Verenigde Staten, en we werken met externe partners in Noorwegen, Australië en China. Onze groep telt 6.500 medewerkers, maar in piekperiodes zoals rond Black Friday kan het aantal medewerkers in bepaalde vestigingen vervijfvoudigen. Ook dat is specifiek voor de logistiek van mode: je moet in staat zijn zulke pieken op te vangen”, vertelt Pierloot.

‘Op en rond Black Friday vervijfvoudigt in Evergem het personeelsbestand’

Voor die piekmomenten is niet alleen voldoende opslagruimte noodzakelijk. Het is vooral een uitdaging het personeel op te leiden, om die toevloed aan aanvragen snel en vlot te kunnen verwerken. “Op en rond Black Friday vervijfvoudigt in Evergem het personeelsbestand. Die uitzendkrachten zijn slechts enkele weken aan het werk. Voor hen kun je geen opleiding van twee weken inplannen. Je moet er dus voor zorgen dat de procedures zo eenvoudig en helder zijn dat de taken in enkele uren kunnen worden aangeleerd.”
In een magazijn van Bleckmann in het Nederlandse Bergen-op-Zoom worden ondertussen opleidingssessies met een VR-bril georganiseerd. In België is het zover nog niet.

Circulair pakhuis

Bleckmann verzorgt de logistiek voor zowel winkels als e-commerce. Daar horen ook alle retourzendingen bij, zowel van de winkels als van particulieren. E-commerce krijgt heel wat kritiek te verduren vanwege het gebrek aan duurzaamheid. Maar ook daar heeft Bleckmann de afgelopen jaren fors in geïnvesteerd. Zo nam het in 2022 de Amerikaanse start-up The Renewal Workshop over, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het herstellen van licht beschadigde kleding. Bleckmann investeerde ook zelf in herstelateliers en het reinigen van retourzendingen, bijvoorbeeld met stoom- of ozonreiniging. Daardoor is het aantal retourzendingen dat definitief verloren gaat tot een absoluut minimum beperkt: 2 tot 3 procent.

“We denken op veel gebieden mee met de klant. We kijken bijvoorbeeld of het laatste traject van de levering kan gebeuren met fietsen of elektrische auto’s, en voor een merk als Gymshark hebben we een logistiek centrum opgericht in Australië, omdat het logischer is voor die markt lokaler te werken. Maar het gaat verder dan dat. In Almelo hebben we ons eerste circulair gebouwde pakhuis neergezet. Sommige klanten vinden zo’n circulair gebouw een must. Karl Lagerfeld plakt er zelfs een limiet op: tegen dan willen we dat de producten verhandeld worden in een circulair gebouw. We hebben in onze klantengroep voortrekkers in duurzaamheid, denk maar aan Patagonia. Dat is dan vaak een stimulans voor andere klanten om ook meer aandacht te schenken aan duurzaamheid. Fashion zal nooit de meest ecologische sector worden, maar je kunt wel proberen het zo goed mogelijk te doen. Daar willen we onze klanten in bijstaan”, aldus Pierloot.

Een volgende stap is meedenken aan een logistiek systeem voor tweedehandsplatformen, maar de groep werkt ook aan zogenoemde trade-in-programma’s. Door het aanbod te concentreren in een magazijn zou dat kunnen met een kleinere ecologische voetafdruk. Ook werkt Bleckmann aan ideeën rond het verhuren van kleding. “Met zulke nieuwe ontwikkelingen spreek je een jong publiek aan.”

‘Het is ook aantrekkelijk als je kunt zeggen dat je voor Karl Lagerfeld, COS of Superdry werkt. Mensen voelen zich dan betrokken bij zo’n merk’

Geen klaagzang

Ondanks de files zijn België en Nederland nog altijd uitstekende landen om aan logistiek te doen, meent Pierloot. “Oké, het verkeer is druk, maar die centrale ligging nemen ze ons niet af. We hebben grote havens en we liggen centraal tussen de belangrijkste markten: Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dat is een enorme troef.” Dat België minder interessant zou zijn voor logistiek voor e-commerce door de strenge regels op nachtwerk, wil hij graag relativeren. “Zou het beter kunnen? Misschien wel. Maar de Duitse wetgeving is veel strenger. In ons land is veel mogelijk, maar soms moet je het een en ander op elkaar afstemmen. En de regelgeving in Nederland en in België is de afgelopen jaren wel naar elkaar toegegroeid. Ik vind dat we hier zeker niet mogen klagen over de wetgeving.”

Ook aan de klaagzang rond de moeilijke zoektocht naar personeel doet Pierloot niet mee, zelfs voor de Black Friday-pieken vindt Bleckmann altijd voldoende volk. “Dat gaat beter dan een jaar of vier, vijf geleden. Wij betalen natuurlijk niet zo goed als pakweg de chemie. We kunnen niet concurreren met het loon dat we betalen. Maar we zorgen wel goed voor ons personeel, en bij tevredenheidsenquêtes scoren we altijd hoog. De scores van het uitzendpersoneel zijn soms nog hoger dan die van onze vaste medewerkers. Misschien komt dat doordat zij beter beseffen dat het gras op andere plekken niet groener is. Maar we leveren inspanningen. In Gent leggen we bussen in van aan het Sint-Pietersstation. De helft van onze mensen komt met het openbaar vervoer naar het werk. En met zeventig verschillende nationaliteiten tonen we respect voor iedereen. Daarbij helpt goede en duidelijke communicatie. Dat kan in je voordeel werken. Met veel verschillende achtergronden zijn er bijvoorbeeld mensen die niet willen werken op feestdagen binnen hun religie, maar die het geen probleem vinden om te werken met kerst. Daar moet je over praten. Of denk aan de vastenperiode met de ramadan, ook daar moet je goed over communiceren. Het draait allemaal om respect, en we zien dat de mensen dat hard waarderen. Soms ontstaan er spontaan Spaanse, Poolse of andere weken op de werkvloer.”

Wat ook helpt: Bleckmann stimuleert het eigen initiatief van medewerkers, die vaak met oplossingen kunnen komen voor allerhande uitdagingen. “En het is ook aantrekkelijk als je kunt zeggen dat je voor Karl Lagerfeld, COS of Superdry werkt. Mensen voelen zich dan betrokken bij zo’n merk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise