Video | Ondernemen

Lidl-Trek test prototype Gentse start-up Cyclowax voor het eerst in Ronde van Frankrijk

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Cyclowax, een specialist in het waxen van fietskettingen, haalt 600.000 euro kapitaal op bij bekende techondernemers en de ex-wielrenner Greg Van Avermaet. De start-up overtuigde met Lidl-Trek al een professioneel wielerteam om zijn prototype te testen in de zopas gestarte Ronde van Frankrijk.

Onder meer topondernemers als Bart Claes (JBC), Jeroen De Wit (Teamleader) en Michiel Bearelle (Vendorvue, ex-Officient) en de voormalige olympische kampioen Greg Van Avermaet behoren tot het kransje businessangels dat samen 600.000 euro investeert in Cyclowax. Aan het roer van het pas in 2022 opgerichte bedrijf staan twee ervaren ondernemers, fietsers en vrienden, Jakob Lorré en Frederik Neus. Het geld zal gebruikt worden voor productinnovatie en om het merk beter op te kaart te zetten.

Toen Jakob Lorré, eerder oprichter van het videobedrijf Well Played, tijdens de coronapandemie opnieuw wat intensiever begon te fietsen, werd hij eraan herinnerd wat een vervelend werkje het is om na een rit je fietsketting te onderhouden. Het is onhandig, je handen worden vies en de ketting blijft plakkerig en vuil. Dat kon beter. De Gentenaar speurde een nog relatief onbekende techniek op die veel voordelen biedt. Hotwaxen, je ketting onderdompelen in hete wax, gaat sneller en is schoner. Zodra dat is gebeurd, kun je er zo’n 500 kilometer mee fietsen tot de volgende waxbeurt. Het product trekt geen vuil aan en is bruikbaar op verschillende types fietsen, van koers- over gravelfietsen tot mountainbikes.

Patent

Bij de start van de Ronde van Frankrijk afgelopen weekend, lanceerde Cyclowax zijn prototype die het afnemen van de ketting overbodig maakt bij het schoonmaken. Professioneel wielerteam Lidl-Trek – met bekende Belgische renners als Jasper Stuyven, Thibau Nys en Edward Theuns – gebruikt de hete was van Cyclowax. “Daarmee is Lidl-Trek het eerste team dat dit doet en openlijk partnert met een hotwaxmerk”, zegt Frederik Neus. De patentaanvraag is ingediend.

Particuliere klanten kunnen op de website starter- of waxkits bestellen. Het pas twee jaar oude Cyclowax heeft al overal ter wereld klanten, van Australië tot de Verenigde Staten, waar het een opslagplaats heeft. Maar het zwaartepunt ligt voorlopig op de Benelux en de Duitstalige landen en regio’s in Europa. Eind dit jaar hoopt het bedrijf de kaap van een miljoen euro omzet te ronden. “De marktvalidatie is er”, zegt Jacob Lorré.

Greg Van Avermaet

De voormalige wereldkampioen wielrennen en businessangel Greg Van Avermaet investeert mee in het nieuwe bedrijf, hij was van bij de opstart al ambassadeur voor het nieuwe merk, nadat hij aan het eind van zijn wielerloopbaan de voordelen van hotwaxen had ontdekt. “Hij heeft een grote rol”, zegt Jakob Lorré over het slimme fietskapitaal dat het met Van Avermaet aantrok. “Als ambassadeur opent hij heel wat deuren om meetings te krijgen bij wielerteams en kettingfabrikanten. Daarnaast geeft hij ook feedback. Hij is de eerste om onze producten te testen en is bijvoorbeeld ook nauw betrokken bij de innovatie waar we nu aan werken.”

Frederik Neus gebruikte het geld dat hij in 2019 als medeoprichter en CEO verdiende met de verkoop van het interactieve reclamebedrijf Zentrick om te investeren in een achttal bedrijven. Als medeoprichter van Cyclowax is hij voor het eerst weer operationeel actief. Welke lessen neemt hij mee vanuit zijn tijd bij Zentrick? “Wat de mensen betreft met wie je je omringt, denk ik dat ik veel harder moet zijn dan toen en dat ik veel beter moet weten wat ik wil op lange termijn. Als we weten waar we over drie à vier jaar naartoe willen, kunnen we nu al ballonnetjes oplaten in die richting.” Jakob Lorré kan zich helemaal vinden in het eerste punt: “Je moet heel goed weten met welke mensen je samenwerkt en met welke niet. Vroeger vond ik het aantal mensen in je bedrijf altijd graadmeter voor succes, maar nu zie ik dat omgekeerd. Met hoe minder mensen je je bedrijf kunt realiseren en hoe doordachter je het aanpakt, hoe beter.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content