Liberty Global verkoopt contentdivisie
De meerderheidsaandeelhouder in Telenet verkoopt Chellomedia aan AMC Networks, de makers van onder meer The Walking Dead. Liberty behoudt wel zijn film en sportkanalen in Nederland.
Liberty Global verwacht ongeveer 750 miljoen euro cash binnen te halen met de verkoop van zijn Chellomedia-divisie, die kabelkanalen samenstelt in Europa en Latijns-Amerika. De omzet van Chellomedia was 350 miljoen euro in de twaalf maanden tot en met juni. Activa van Chellomedia zijn onder meer Chello Multicanal, Chello Central Europe, Chello Zone, Chello Latin America and Chello DMC. Ook de belangen van Chellomedia in joint ventures met CBS International, A+E Networks en Zon Optimus zitten in het pakket.
Liberty Global behoudt zijn Nederlandse Film1 en Sport1 betaalkanalen.
Bij Telenet zijn de kanalen Extreme Sports, MGM en het kinderkanaal JimJam producten van Chellomedia. Voor de kijkers verandert er niets, zegt de persdienst van Telenet.
Meer concurrentie om content
De koper van Chellomedia is het Nasdaq-genoteerde AMC Networks, dat eigenaar is van successeries als The Walking Dead, Mad Men en Breaking Bad en van kanalen als IFC, Sundance Channel en WE tv.
De deal zou in het eerste kwartaal van 2014 rond moeten zijn.
Volgens de baas van Liberty Global, Mike Fries, bereikte Chellomedia meer dan 390 miljoen huishoudens in 138 landen.
“Voor Liberty Global is deze transactie aantrekkelijk vanuit het standpunt van zowel waardering als liquiditeit. Hij vereenvoudigt onze business en laat ons toe te focussen op onze kernmarkten en op meer strategische programmeringskansen”, laat Fries noteren in een persbericht.
Liberty Global maakte niet bekend welke arrangementen de groep eventueel nog bijkomend heeft gesloten met AMC Networks in het kader van deze transactie.
Verwacht mag worden dat de groeiende concentratie in de contentwereld de concurrentie om content door Netflix en anderen nog zal versterken – en dus de prijzen van content zal verhogen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier